12 content ideeën

12 ideeën voor waardevolle content (voor als je het even niet meer weet)

Delen
Delen

Of je nu een bericht maakt voor social media, of dat het gaat om een blog, podcast of e-mail, je content moet aan één regel voldoen: het moet waardevol zijn. Want met waardevolle content zorg je ervoor dat mensen stoppen met scrollen en starten met opletten. Dit betekent dat content boeiend, attent, nuttig, verhelderend, herkenbaar, helpend of inspirerend moet zijn. Om waardevol te zijn (en te blijven) met je content is een beetje hulp met ideeën soms erg handig! Zeker als je eerdere pogingen niet zo succesvol waren en je het even niet meer weet.

Waarom waardevolle content?

Voordat je met ideeën aan de slag gaat, eerst dit: waarom is het ook alweer zo belangrijk waardevol te zijn met je content? Wanneer je leert om waardevolle content te maken en dit op continue basis te delen met potentiële klanten, heb je de mogelijkheid om een relatie met ze op te bouwen. En wanneer potentiële klanten je waarderen en vertrouwen ben je in staat om ze aan te zetten tot actie richting een aankoop of samenwerking. En dat is wat je wil!

De meeste mensen zullen niet veel tijd en aandacht steken in het maken van content. Wanneer jij dat wel doet, heb jij dus al meteen een voordeel. Verwacht daarom niet dat je met 20 minuten klaar bent. Om tot goede ideeën te komen voor waardevolle content moet je tijd blokken en heb je FOCUS nodig.

De 3 uitgangspunten van waardevolle content

We hebben 3 uitgangspunten voor je op een rij gezet die je houvast gaan zijn wanneer je content gaat maken. Deze kun je gebruiken bij elke vorm en elk kanaal. 

Uitgangspunt #1 Denk aan je klant, niet aan jezelf 

 

Jouw doel met content is je klant verder helpen. Denk dus na over wat zij hebben aan het blog of de video die je maakt. Wat vinden zij interessant aan het verhaal wat je deelt? Zelfs wanneer je iets deelt over jullie bedrijf of diensten staat de ‘What’s in it for them-factor’ centraal. 

Uitgangspunt #2 Wanneer je content maakt, denk dan niet aan geld verdienen

 

Er moet geld verdiend worden, dat is nou eenmaal hoe de wereld werkt. Maar een sales-gedreven mindset gaat enorm tegenwerken wanneer je waardevolle content wil maken. Bij het maken van content is het belangrijk te denken als een niet-commercieel bedrijf: We willen zoveel mogelijk mensen (op weg) helpen. Het moet geen verschil maken of iemand klant wordt bij jouw bedrijf of niet. Je doel is de lezer enthousiast maken en inspireren. Je wil met je grátis content al impact maken. Die betalende klanten volgen dan vanzelf, omdat de (vertrouwens)band steeds sterker wordt.

Uitgangspunt #3 Ben niet bang om je beste content gratis weg te geven

 

Je maakt waardevolle content om een band op te bouwen met je potentiële klanten. Want ze moeten jou eerst gaan zien als expert voordat ze zullen kopen. Wanneer je het voor elkaar krijgt om de lezers te laten denken: “Wauw, dit is zo waardevol, ik kan niet geloven dat dit gratis is. Als dit al gratis is dan ben ik benieuwd hoe hun betaalde diensten eruit zien.”, dan zullen ze terugkomen voor meer. Ze blijven jullie volgen. En dat heb je nodig om dat vertrouwen op te bouwen. Ben dus niet bang om je beste content gratis weg te geven en je zo te onderscheiden van de concurrentie. Hoe weet je of je op de goede weg zit? Als je bij de creatie van content denkt “mmm dit is misschien te veel”, dan ben je goed bezig ;-)

Kennis delen

Aan de slag!

Het is tijd om aan het werk te gaan. De ideeën hieronder hebben we bedoeld om je creativiteit aan te wakkeren om geweldige content te gaan maken, die je vervolgens kunt gebruiken voor een e-mail, blog, podcast of bijvoorbeeld een social post. Denk bij het lezen van onderstaande aanwijzingen na over hoe je de ideeën kunt omzetten in content die jullie ideale klant geweldig zou vinden. En omdat we onze eigen content ook graag zo waardevol mogelijk maken geven je bij elk idee een voorbeeld ;-)

Succes!

1. Bedenk wat de #1 vraag is die de hele tijd gesteld wordt… en beantwoord deze. Zie dit voorbeeld.

2. Wat zou jouw ideale klant moeten vragen dat zij niet vragen? Zie dit voorbeeld.

3. Wat zijn de tips, software, tools, apps, hacks of producten die het leven van jouw ideale klant beter zouden maken? Zie dit voorbeeld.

4. Wat zijn de drie beste posts op social media in de laatste maanden? Hoe kun je die ideeën omzetten in bijvoorbeeld blogposts?

5. Is er een boek of podcast waarover je een interessante of nuttige recensie kunnen geven met extra inzichten? Zie dit voorbeeld.

6. Is er een huidige trend binnen het vakgebied waarover je een mening kunt geven?

7. Wat moet je ideale klant over jouw bedrijf weten, of een leuk weetje over bijvoorbeeld het ontstaan van het bedrijf? Zie dit voorbeeld.

8. Met wie zou je een gesprek of interview kunnen houden om inzichten, tips of andere waardevolle dingen te delen? Zie dit voorbeeld.

9. Welk verhaal kun je vertellen over een van jullie klanten? Zie dit voorbeeld.

10. Waar schaamt je ideale klant zich voor om toe te geven? Zie dit voorbeeld.

11. Wat hebben je ideale klanten in het verleden geprobeerd dat niet voor hen heeft gewerkt? Zie dit voorbeeld.

12. Welk stap-voor-stap proces zou je voor jouw ideale klant kunnen uitstippelen? Zie dit voorbeeld.

Waardevolle content voor mijn ideale klant?

Ben je zoekende naar welke content jouw ideale klant geweldig zou vinden? Ga dan aan de slag met onze gratis Kickstart Gids. Hierin krijgt jouw e-maillijst een kickstart door de verspreiding van waardevolle content. Download ‘m gratis! 

 

Deel dit bericht

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst