Waardepropositie header

Waardepropositie: hoognodig of overbodig wanneer je start met online content?

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Een waardepropositie klinkt als iets waar een groot merk iets aan zou hebben. Maar hoe zit dat met kleinere bedrijven, waar vooral hard gewerkt wordt, jij (en je collega’s) met je voeten in de klei staat en waar je liever niet te lang praat, maar snel overgaat tot actie? Wij hebben ons ook afgevraagd in hoeverre kleine bedrijven hier aandacht aan moeten besteden. Want tijd is schaars… Inmiddels hebben we hier een duidelijk standpunt over ingenomen. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie is kort uitgelegd de waarde van hetgeen je je doelgroep aanbiedt. Het gaat niet alleen over je product of dienst. Het zegt ook iets over de persoonlijkheid van je bedrijf, wat je belangrijk vindt en hoe je te werk gaat. Kortom: waarom een klant voor jouw bedrijf zou moeten kiezen. Als je de waardepropositie op papier zet, heb je houvast. Het is een misvatting om te denken dat als een waardepropositie op papier staat, deze dan in beton gegoten is. Jouw bedrijf ontwikkelt zich en een waardepropositie verandert mee. 

We zien vaak dat zelfstandige ondernemers en kleinere bedrijven geen echte waardepropositie op papier hebben staan. Deze zit met name tussen de oren van de oprichter(s) en/of de collega’s er bijvoorbeeld al lang werken. Wanneer wij met hen aan de slag gaan voor blogs, social media, e-mailmarketing of SEO vinden ze het soms onnodig om hier veel tijd aan te besteden. Liever gaan ze direct aan de slag. Begrijpelijk! Maar veel bedrijven zijn JUIST blij dat er eindelijk iets op papier komt wat hen richting gaat geven. Bovendien krijg je er daadwerkelijk resultaat voor terug.

5 redenen om je waardepropositie op papier te krijgen

In de ontwikkeling van de Full Focus Content Academy hebben we veel nagedacht en gepraat over de meerwaarde van het formuleren van een waardepropositie. We vinden het namelijk belangrijk dat onze deelnemers echt alleen DATGENE doen dat nodig is om keer op keer klanten binnen te halen. Niks meer, niks minder. En hoewel wij het zelf erg leuk vinden uitgebreid te onderzoeken wat de toegevoegde waarde is van een bedrijf, willen we daar anderen niet per se mee opzadelen ;-)

Waardepropositie op papier

Conclusie die we uiteindelijk trokken is: ja, een waardepropositie is zeker van meerwaarde wanneer je op het punt staat meer tijd (en dus geld) te steken in het laten groeien van je e-maillijst en alles wat daarbij komt kijken. De vraag is alleen wel hoe groots je het opstellen ervan moet aanpakken. Wij staan voor efficientie dus we doen het lean & mean. En lekker snel ;-) Maar voor ik verder ga op HOE je op een praktische manier tot een waardepropositie komt voor jouw bedrijf, geef ik je eerst de 5 belangrijke redenen om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Reden 1: Contentcreatie wordt veel makkelijker

Wanneer je als bedrijf je waardepropositie op papier hebt wordt contentcreatie veel en veel makkelijker. Je weet namelijk precies welke thema’s en onderwerpen wel en niet passen. Wanneer je over content brainstormt is het dus slim om altijd de waardepropositie bij de hand te hebben om hier de content ideeën aan te toetsen. Zo zie je snel wat bijvoorbeeld wel een leuk idee is, maar eigenlijk te ver van je bed is. Je komt op deze manier gemakkelijker aan goede contentonderwerpen omdat ze logisch voortvloeien uit de waardepropositie.

Reden 2: Je doelgroep weet precies wat ze aan jou hebben

Elk content-item dat je maakt, elk woord dat je schrijft in een blog, elke social media-post, e-mail of comment op content van iemand anders, vertelt iets over wie je bent en waar je voor staat als bedrijf, bedoeld en onbedoeld. Wanneer je een waardepropositie op papier hebt en hiermee focus hebt aangebracht in de content die je publiceert, is het voor jouw doelgroep sneller duidelijk wat ze wel en niet aan jou als bedrijf hebben. In het algemeen, maar ook ten opzichte van jouw concurrenten. 

Mensen in het algemeen zijn van nature op zoek naar duidelijkheid. En als je niet duidelijk bent over wie je bent, wat je doet, waarom en hoe, dan zal jouw doelgroep in de war raken en de interesse snel verliezen. Als je zelf niet helemaal scherp hebt wie jouw bedrijf is en waar je voor staat, dan kan je er vanuit gaan dat jouw doelgroep dat ook niet goed weet… Something to think about…

Reden 3: Je hebt de mogelijkheid om een echt merk neer te zetten

Als adviseur of expert in jouw markt onderscheidt jij je op basis van jouw kennis, ervaring en capaciteiten als mens. Dit is allemaal heel ongrijpbaar. En zeker als je bedrijf uit een paar mensen bestaat, loop je de kans geen eenheid uit te stralen. Ben jij het boegbeeld van jouw bedrijf? Of zijn er een paar boegbeelden, die het beeld naar de buitenwereld neerzetten? Hoe mooi zou het zijn als het merk niet meer zo zou leunen op het imago van jouzelf of die paar collega’s. Dat biedt kansen voor groei! En welke mogelijkheden zou dit nog meer met zich meebrengen :-D

Focus in online marketing

Reden 4: Het brengt focus en energie met zich mee voor jullie totale business

Een waardepropositie geeft richting aan de inzet van marketing. En dat is super fijn. Maar een waardepropositie geeft ook richting aan alle andere aspecten van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de producten of diensten die je ontwikkelt en hoe je omgaat met klanten. Een waardepropositie geeft eigenlijk richting aan je totale bedrijfsvoering. Op die manier klinkt het zeker als iets wat je maar beter strak kunt hebben staan, toch? ;-) Wanneer je hier dus de juiste aandacht aan geeft en het goed doorvoert in je bedrijf, zal je dus op allerlei vlakken de focus voelen. En geloof ons, dat geeft heel veel positieve energie!

Reden 5: Het aantrekken van personeel wordt gemakkelijker

Deze laatste reden is er een die misschien wel logisch aanvoelt. Want het maakt niet zoveel verschil of je nu aan de slag gaat om nieuwe klanten aan te trekken of juist nieuw personeel.

Ook mensen die in de markt zijn voor een nieuwe baan voelen zich veel sneller aangetrokken tot een bedrijf dat heel duidelijk maakt wie ze zijn en waar ze voor staan. Die waardepropositie gaat je op het vlak van recruitment dus ook een handje helpen. Zeker fijn als jij groeiambities hebt!

Aan de slag met de waardepropositie van jouw bedrijf

Nu we je (vast en zeker ;-) overtuigd hebben van het op papier krijgen van je waardepropositie, kun je aan de slag! We vinden het dus vooral belangrijk dat je de waardepropositie compact houdt. Zeker omdat de waardepropositie vaak niet in één keer perfect is loop je namelijk de kans jezelf hierin te verliezen. 

Beantwoord de volgende 5 vragen:

  1. Welk werk of welke opdrachten doen jullie het liefst? Waar wil je meer van?
  2. Waarom zijn jullie dé partij om mee samen te werken?
  3. Welke problemen los je voor klanten op?
  4. Hoe los je die problemen op?
  5. Als jullie merk een persoon was, welke karaktereigenschappen zou deze
    persoon dan hebben?

Giet dit vervolgens in een korte omschrijving voor je bedrijf waarin zeker de volgende elementen terugkomen:

  • Je doelgroep, het belangrijkste pijnpunt dat jouw bedrijf oplost, het resultaat voor je doelgroep, de essentie van de methode die jouw bedrijf gebruikt om dat resultaat te bereiken en het bewijs dat je dit in huis hebt.

Begin maar eens door deze elementen gewoonweg achter elkaar te zetten. En maak er dan een beter (maar kort!) verhaaltje van. 

Kom je er niet uit? Vraag je je af wat nou eigenlijk precies het pijnpunt van je doelgroep is en welk resultaat ze willen bereiken? Download dan onze Kickstart Gids. Hierin helpen we je je ideale klant te bepalen en kun je vervolgens makkelijker aan de slag met het formuleren van je waardepropositie.

Heb je dit gedaan en sta je er helemaal achter? Deel ‘m dan op je website (bij ‘over mij/ons’ bijvoorbeeld), op social media en in de vorm van een passende quote in je e-mailhandtekening. Want die mooie waardepropositie van jouw bedrijf wil je natuurlijk niet voor jezelf houden ;-)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst