Landingspagina

Een voorbeeld van een landingspagina zodat jij beter zichtbaar wordt

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Misschien heb je gegoogled op ‘voorbeeld landingspagina’ of werd je op social media getriggerd omdat je je afvroeg hoe de perfecte landingspagina eruit ziet. Daarop is het antwoord heel simpel: dat is er niet. Maar gelukkig kunnen we je wel stap voor stap vertellen hoe je zo’n landingspagina het beste kunt opzetten. Want eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk.

Sterker nog: we hebben een voorbeeld bijgevoegd dat je als PDF kunt downloaden . Hierin geven we precies aan welke elementen jouw landingspagina niet mag missen.

Maar stop niet zomaar met lezen! Want in dit blog leren we je meer over landingspagina’s in het algemeen, in welke context je ze gebruikt en lees je meer over bepaalde misvattingen. 

Wat is een landingspagina? 

Een landingspagina is een pagina die zorgt voor meer verkeer naar je website. De bezoeker zoekt bijvoorbeeld op een bepaalde term in de zoekmachines en plop, daar verschijnt jouw content bovenaan de pagina. En dan bedoelen we niet direct het zoeken op jouw bedrijfsnaam, maar op termen waarmee de bezoeker misschien nog geen verband legt met jouw bedrijf.

Marketing communicatiebureau, ‘Content marketingbureau‘ en ‘social media benchmarks‘ zijn van die termen waarmee wij op de eerste pagina van Google scoren. Dit zijn de zoekresultaten onder de advertenties. We betalen dus niet in de vorm van advertentiekosten voor deze posities. 

De bezoekers die op deze termen zoeken, zijn waarschijnlijk nog niet bekend met Hallo Blauw (want er zijn nog genoeg andere bureaus die precies hetzelfde aanbieden), maar wij komen hier wel naar voren. Die landingspagina laat je dus extra opvallen bij je doelgroep. Kent de potentiële klant je nog niet, dan is het een mooie manier om hier onder de aandacht te komen. Kent de potentiële klant je wel al, dan zorgt het voor een extra contactmoment waardoor de kans op een klik wordt vergroot. Een landingspagina is dus een manier om extra verkeer naar je website aan te trekken en daarmee nieuwe klanten binnen te halen. 

Het verschil tussen een landingspagina en salespagina

De termen ‘landingspagina’ en ‘salespagina’ worden nog weleens met elkaar verward. Ze hebben redelijk wat overeenkomsten en in sommige gevallen is een pagina beiden, maar dat hoeft niet. 

Een salespagina is, zoals de naam al verraadt, een pagina om je diensten op te verkopen. Dat kan een online cursus zijn, je fysieke product maar bijvoorbeeld ook een download. Je richt de hele pagina zo in dat de bezoeker er bijna niet omheen kan: je wil dat de pagina niet wordt verlaten zonder dat de aankoop of aanvraag is voltooid. 

Een landingspagina is breder dan dat. Een landingspagina heeft als doel om bezoekers te laten ‘landen’ vanuit andere kanalen op de website zoals zoekmachines of social media. Vanuit hier kan je direct je product aanprijzen (en is het dus ook een salespagina) maar je doel kan ook informeren zijn. 

De misverstanden van landingspagina’s

Er bestaan nogal wat misverstanden over landingspagina’s. Die willen wij graag ophelderen:

Misvatting 1: Landingspagina’s moeten in de navigatie van je website terugkomen. 

Dat kan, maar dat hoeft niet. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat jij een verhuurbedrijf hebt in springkussens en deze spullen bezorgt door het hele land. Je wilt dan aparte landingspagina’s voor ‘springkussen huren Amsterdam’ en ‘springkussen huren Zeeland’. De dienst is hetzelfde, het wordt alleen aangepast op de plaatsnaam. Het is gek dat al deze pagina’s in je navigatie komen te staan, omdat ze teveel dezelfde informatie bevatten. 

Je wilt bijvoorbeeld ook gevonden worden op ‘springkussenverhuur’ in het algemeen. Het is slim om die pagina wél in de navigatie te zetten. Het helpt de bezoeker en het is natuurlijk goed voor de vindbaarheid. Maar het is dus geen must. Je kunt een pagina publiceren, zonder ‘m aan de voorkant in de navigatie te zetten. Zie de landingspagina’s als een extra ingang voor bezoekers die jou nog niet kennen, maar wel zijn naar een oplossing op een bepaald vraagstuk. De landingspagina’s kan je zien als een ‘achterdeur’ van je eigen website. 

Misvatting 2: De content op SEO-landingspagina’s mag minder waardevol zijn dan de rest van je content

Net als aan je blogs, whitepapers of homepage moet ook aan je landingspagina veel aandacht worden besteed. Het is de eerste indruk van je website en die moet goed zijn. Veel mensen hebben het idee dat een landingspagina een ‘SEO-trucje’ is om alleen vindbaarheid te vergroten. Maar vanuit een bepaalde zoekopdracht (de behoefte van jouw doelgroep) geef jij antwoord op vragen of bied jij een oplossing voor een bepaald probleem. Een landingspagina kan een doorgang zijn naar andere pagina’s op je website, of direct je bezoeker laten converteren. Besteed dus aandacht aan je landingspagina’s om er uiteindelijk sales uit te kunnen halen. Een goede positie in de zoekmachines is belangrijk, maar je wilt er ook (en juist) voor zorgen dat er aanvragen, downloads of aankopen uit voortkomen. 

Misvatting 3: Landingspagina’s zijn vaak slecht leesbaar

‘Ik weet dat organische vindbaarheid belangrijk is, maar ik wil vooral dat mijn teksten lekker lezen.’ De opvatting gaat nog steeds dat SEO teksten alleen voor zoekmachines geschreven worden. Wil je op ‘springkussenverhuur’ gevonden worden? Dan moet je iedere zin hiermee beginnen, lijkt het credo. 

Inmiddels zijn zoekmachines zoals Google een kei geworden in het achterhalen van synoniemen en snappen ze verbanden. Jij hoeft je met je teksten dus niet in allerlei bochten te wringen of gekke trucs uit te halen om ervoor te zorgen dat je tekst gevonden wordt. Een aantrekkelijk geschreven landingspagina die geoptimaliseerd is voor de zoekmachines zorgt niet alleen voor een hogere positie in Google, maar is ook gebruiksvriendelijk. Google wil haar gebruikers de meest optimale ervaring geven. Een tekst die lekker wegleest is daar onderdeel van. 

Hoe bouw je een goede landingspagina op?

Hoe je dan zo’n landingspagina opbouwt, leren we je aan de hand van een aantal stappen. 

Stap 1: Zorg dat je doel helder is

Je hebt zoekwoordonderzoek gedaan en weet waarover je je eerste landingspagina gaat schrijven. Aan die zoekterm ga je een doel hangen. Als je je met de focus-zoekterm op ‘life coach gezocht’ richt, dan wil je logischerwijs coachingtrajecten verkopen. Je gaat dus bedenken welke angsten, frustraties en belemmeringen je potentiële klant kan hebben. Je kunt die wegnemen door antwoord te geven op die emoties. In het voorbeeld van de lifecoach kan je bijvoorbeeld antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wat doet een lifecoach?
  • Wanneer heb ik een lifecoach nodig?
  • Hoelang duurt een coachingtraject?
  • Wat levert een coachingtraject op?
  • Hoe vind ik een goede coach?
  • Wat kost coaching?

Expert-tip: typ je een zoekterm in Google in, dan zie je onderaan gerelateerde zoekopdrachten. Bekijk eens of daar vragen tussen zitten die je ook in jouw landingspagina kunt verwerken. 

Stap 2: Google op het onderwerp om andere landingspagina’s als voorbeeld erbij te pakken  

Je bent niet de enige die springkussens verhuurt of lifecoaching aanbiedt. Daarom is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Welke pagina’s scoren bovenin de zoekmachines en op welke vragen geven zij antwoord? Maak geen copy/paste van de concurrent z’n tekst, maar gebruik deze tekst als inspiratie. Verzamel de informatie en maak jouw pagina nóg beter. Bijvoorbeeld: jouw concurrent heeft een landingspagina of blog waarin ze ‘10 gelegenheden waar een springkussen de perfecte activiteit is’ beschreven. Herschrijf deze tekst naar je eigen stijl en in plaats van 10 gelegenheden bedenk je misschien wel 15 gelegenheden.

Stap 3: een landingspagina voorbeeld

Goed, je bent inmiddels overtuigd dat landingspagina’s meer verkeer gaan opleveren voor jouw website. Hoe bouw je die landingspagina dan op en zorg je ervoor dat ‘ie ook echt vindbaar wordt? We hebben een download met een voorbeeld gemaakt. Hierin leer je:

  • Wat de inhoud van de boodschap moet zijn
  • Hoe je de pagina opbouwt en hoe je de zoekterm erin verwerkt
  • Hoe je je pagina visueel opbouwt
  • Wat je moet doen nadat je de pagina hebt gepubliceerd

Erachter komen hoe je de beste landingspagina schrijft om gevonden te worden? Download deze PDF met tips van een SEO-specialist. 

Zelf een landingspagina maken

Nu horen we je denken: maar hoe zet ik zo’n landingspagina in mijn eigen site op? Veel CMS’en zijn er van oudsher niet op gebouwd om een mooie landingspagina te maken. Je bent uren bezig met het ontwerpen ervan of het is helemaal niet mogelijk om in je eigen site te bewerken. 

Met Mailblue pages kan je gemakkelijk zelf pagina’s opmaken. Mailblue is de Nederlandse versie van het e-mailprogramma ActiveCampaign en hiermee kan je formulieren en mails opmaken. Sinds kort kan je er ook direct landingspagina’s mee opmaken. Super makkelijk omdat je de opmaak zelf kunt aanpassen door middel van een drag and drop systeem. Ook Mailblue pages geven de mogelijkheid om je website SEO-wise te optimaliseren, zodat je er goed op gevonden wordt. Dat wordt een koud kunstje dus ;)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst