Stefanie Hallo Blauw

Een supersterke blogtitel: de sleutel tot een goed gelezen blog (incl. checklist)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Een ietwat pijnlijke conclusie die wij toch regelmatig horen is “Niemand leest mijn blog, dus waarom doe ik eigenlijk al die moeite…?” Soms is de oplossing heel simpel. En zit het ‘m voor een groot deel in de blogtitels die gebruikt worden. Want te vaak komen wij zakelijke blogs tegen waarbij je alleen van de titel al in slaap valt. Terwijl het artikel zelf dan juist super waardevol blijkt te zijn! Zonde toch? Wij vonden het tijd om jou een eindje op weg te helpen met tips en inspiratie voor supersterke blogtitels.

Zakelijk bloggen, waarom ook alweer?

Je bent waarschijnlijk begonnen met zakelijk bloggen om de online autoriteit van jouw bedrijf te vergroten, om hoger te scoren in de Google zoekresultaten of om de mensen op je e-mailijst warmer te maken. Een super goede stap, want zakelijk bloggen kan je bedrijf veel brengen. Om uiteindelijk meer klanten online aan te trekken, moet je namelijk beginnen bij beter zichtbaar worden, laten zien waar jij voor staat en wat je in huis hebt. Bijvoorbeeld middels een blog. Maar het resultaat van jouw bloginspanningen valt of staat met hoevaak een blog gezien wordt en hoelang mensen op de pagina blijven. En dát kan je weer beïnvloeden door de blogtitel die je kiest voor je artikel. 

Jouw lezer heeft over het algemeen weinig tijd en er is heel veel aanbod van content beschikbaar online. Aan jou dus de taak om super specifiek en concreet op jouw lezer over te brengen waar jouw waardevolle blog over gaat en wat het hem of haar gaat brengen. Kennis, inspiratie, entertainment, praktische hulp, het maakt eigenlijk niet uit waar het over gaat. Voor al deze categorieën geldt dat een sterke blogtitel het begin is van succes.

Blogtitel: jouw houvast voor de structuur van je blog

Niet alleen zorgt een sterke blogtitel voor meer verkeer naar je blogartikel en een lange leestijd, maar het is ook een fijne houvast voor jezelf wanneer je het blog gaat schrijven. Wanneer je het onderwerp hebt bepaald is het verstandig meteen na te denken over mogelijke blogtitels. Ze maken het onderwerp waar je over wilt schrijven namelijk direct scherper. Als jij kiest voor focus in je blog is het voor de lezer veel duidelijker waar het wel (en niet) over gaat. Een paar voorbeelden van onze eigen blogs waar je dit duidelijk in terug ziet:

Check ons blogoverzicht voor nog veel meer voorbeelden. 

Deze blogtitels maken duidelijk wat het onderwerp is, wat je er als lezer aan hebt en wat je gaat bereiken wanneer je het blog leest. Maar zoals je ziet geeft het ook de vorm weer. Je krijgt als lezer een x aantal tips, een manier om iets op de juiste manier te doen, of nog concreter in het laatste voorbeeld: een checklist. Wanneer jij deze blogtitel vóór het schrijven van het blog al hebt bepaald, zet je voor een groot deel al de inhoudelijke structuur neer voor het blog en zal het schrijven makkelijk en leuker worden. 

Blogtitel

Aan de slag: van blogtitel naar blog

Wanneer jij start met het schrijven van een blog adviseren we de volgende volgorde aan te houden.

Stap 1. Bepaal het onderwerp van het blog (neem hier een vast moment voor en brainstorm, alleen of met je team, over een x aantal blogonderwerpen).
Stap 2. Kies één van die onderwerpen om als eerste mee aan de slag te gaan en maak het onderwerp super specifiek (waar ga je het wel en niet over hebben).
Stap 3. Bedenk 2-3 mogelijke blogtitels voor je blog.
Stap 4. Beschrijf in een blogbriefing (voor jezelf of een tekstschrijver) wat de inhoud wordt in grote lijn.
Stap 5. Schrijven maar!
Stap 6. Kies de definitieve blogtitel (welke past het best bij de inhoud en triggert het meest?)

Met deze stappen zit je geheid goed en krijg jij ongetwijfeld een heel waardevol blog uit je pen. Leuk om te weten is dat ikzelf bij dit specifieke blog ook meerdere blogtitels heb opgeschreven. En terwijl ik dit typ weet ik nog niet welke het gaat worden. Welke dekt de lading het best? Welke triggert mijn Focus Persona het meest? De opties zijn:

  • Een supersterke blogtitel: de sleutel tot een veel bekeken en goed gelezen blog
  • Supersterke blogtitel nodig? We geven je tips en inspiratie!
  • Een supersterke blogtitel: de sleutel tot een goed gelezen blog (incl. checklist)

Mijn definitieve keuze ga ik na het schrijven bepalen en ga jij dus straks zien als het blog gepubliceerd is :-) Hoe ik tot mijn keuze ga komen? Dat doe ik aan de hand van een checklist die ik uiteraard graag met je deel.

Checklist voor een supersterke blogtitel

  1. Gebruik je het hoofdonderwerp in de titel (voor je lezer, maar ook voor SEO)?
  2. Ben je in de blogtitel niet te vaag en cryptisch, ben je duidelijk en zeg je wat iemand krijgt?
  3. Hou je het kort en krachtig, probeer je er niet te veel in te stoppen? 
  4. Beloof je geen gouden bergen aan je lezer en maak je de titel waar? 
  5. Heb je je goed ingeleefd in jouw Focus Persona en richt je de titel specifiek op hem of haar?
  6. Heb je gebruik gemaakt van lijstjes, getallen, het huidige (of volgende) jaartal, trends, stappen, how to’s, manieren, redenen, geheimen, ervaringen, Q&A’s of een andere pakkende vorm?

Als jij net begint met bloggen zullen de supersterke blogtitels niet direct uit je pen rollen. Neem er ook zeker de tijd voor en oefen! Wijzelf schrijven zoveel blogs dat het ons inmiddels gemakkelijk afgaat. Maar dat is ook niet altijd zo geweest. Om je op weg te helpen vind je hieronder 10 opties die jou hopelijk inspireren voor je eigen blogtitel. Doe er je voordeel mee!

  1. De 7 stappen naar…
  2. De 3 fouten die je wilt vermijden…
  3. …(2021)
  4. De 10 tips voor…
  5. Onze lessen uit…
  6. Hoe je…
  7. De 3 geheimen om…
  8. Wat je altijd al wilde weten over…
  9. Wat te doen tegen…
  10. De 7 redenen om…

Behoefte aan nog meer voorbeelden? Check dit blog met maar liefst 350 blogtitels die jou op weg helpen.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst