Social media kanalen voor dienstverleners

Dit zijn dé social media kanalen voor B2B dienstverleners

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Maar liefst 49% van de MKB’ers in Nederland zeggen social media als eerste prioriteit te hebben om te groeien in klanten. Groot gelijk, want bijna iedereen kijkt dagelijks op één van de grootste sociale netwerken (Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter). Om 2021 goed te beginnen met juiste kanalenstrategie en om te zorgen dat je niet overweldigt wordt van het bijhouden van al die social media kanalen, helpen wij je graag. Want het moet geen dagtaak worden. Tijd voor focus! Welke sociale media kanalen heb je als B2B dienstverlener écht nodig om te groeien? We hebben het voor je op een rij gezet.

Werk jij voor een B2B dienstverlener vraag je je misschien af? Misschien herken je je wel in de term adviesbureau, consultancybureau of bied je simpel gezegd een dienst (op maat) voor andere bedrijven. Check? Lees dan snel verder.

Kies tussen alle social media kanalen

De mogelijkheden van de verschillende social media kanalen zijn eindeloos. Op Instagram alleen al zijn er 6 soorten berichten die je kunt plaatsen. Elke maand zie je bovendien weer een nieuwe functie erbij komen. Waar je voor je gevoel iets mee moet. Want als Instagram beslist dat Reels the next big thing zijn en die berichten voorrang geeft ten opzichte van andere berichten, dan ‘moet’ je hierin mee. Maar als je geen fulltime social media manager in dienst hebt kun je alle ontwikkelingen op álle social media kanalen niet bijhouden. Alleen daarom al is het belangrijk te kiezen waar je de focus legt. Zodat je misschien wel al die berichten over de nieuwe mogelijkheden op Instagram kunt negeren…

Waarschijnlijk hebben jullie op dit moment zowel een Facebook-, Instagram- als LinkedIn-account. En misschien ook wel Twitter? Ook als je dezelfde content plaatst op al jullie social media kanalen, het kost nog steeds veel tijd. Zeker om eventuele reacties op posts in de gaten te houden. En het is toch wel goed balen als je er twee weken te laat achterkomt dat er een goede, inhoudelijke reactie is geplaatst en je deze niet hebt gezien. Voor resultaat in de vorm van meer potentiële klanten op jullie e-maillijst moet je continu zichtbaar zijn. Dat is (bijna) niet te doen op drie of vier verschillende social media kanalen. 

Focus op 1 social media kanaal

Dus, ondanks dat we in de titel het nog hadden over kanalen, is het belangrijk om een keus te maken voor één kanaal. Niet twee of drie omdat er ook kansen liggen op de anderen. één social media kanaal om je op te focussen en het maximale uit te halen.  

Zo maak je een keus tussen de social media kanalen

Nu, tijd voor keuzes. Als je er één moet kiezen, welke wordt het dan? In twee stappen helpen we je een keus te maken:

  1. Waar brengt jullie Focus Persona het meeste tijd door? Uiteindelijk heeft social media het doel om jullie doelgroep te bereiken. Zet dus bij deze keuze jullie Focus Persona centraal. Er is maar één kanaal waar ze het meeste tijd door kunnen brengen. In dit blog hebben we alle social media kanalen op een rij gezet om je te helpen kiezen. 
  2. Gewoon doen! Zo simpel als het klinkt, zo moeilijk is het voor veel bedrijven om echt te stoppen met posten op een social kanaal wat niet (meer) bij je past. Het is niet nodig om de social media accounts die je niet meer actief gaat gebruiken weg te gooien. Plaats simpelweg nog een laatste bericht dat jullie kiezen voor focus en te volgen zijn op … (social kanaal naar keuze in te vullen). Zo hebben wij afscheid genomen van Facebook met onderstaand bericht. En een extra reden om een ‘afscheidsbericht’ te plaatsen: zo’n bericht valt op. Het zorgt gelijk voor meer volgers op het kanaal van je keuze. En in ons geval zelfs een nieuwe klant, omdat ze zelf ook hoognodig focus aan moesten brengen.

Focus op LinkedIn

Toch moeilijk om te kiezen voor één kanaal? Onthoud dan, wanneer je jullie eerste kanaal op de rit hebt kun je altijd uitbreiden. Zo zijn wij in mei Instagram als tweede social kanaal erbij gaan doen. Maar pas toen we onze content stroom en alle aspecten van LinkedIn op de rit hadden! 

LinkedIn geeft het meeste resultaat voor B2B dienstverleners

Natuurlijk hebben wij een advies over welk social media kanaal je zou moeten kiezen als jullie belangrijkste doelgroep ‘andere bedrijven’ zijn. En dat advies is LinkedIn. De belangrijkste reden hiervoor is dat de mindset van mensen die op LinkedIn kijken bij voorbaat al zakelijk is. Doordat men met een zakelijk doel de app opent, staan ze veel meer open voor zakelijke content. Op LinkedIn hoef je niet op te vallen tussen alle giveaways, grappige dumpert video’s en de klassieke niezende panda gifjes. Hier komt waardevolle B2B content echt tot zijn recht. LinkedIn is daarnaast een wat kleiner platform dan Facebook of Instagram, waardoor je sneller kunt groeien. Meer weten over hoe je actief kunt worden op LinkedIn? In dit blog in samenwerking met LinkedIn expert Ilse Weijland helpen we je op weg. 

Conclusie: Wees niet bang om al je pijlen op één social media kanaal te richten. Als je tot nu toe alle ballen hoog probeerde te houden op 3 of meer kanalen, dan gaat deze focus je enorm veel tijd (en frustratie) schelen. Bovendien zal je zien dat je veel sneller groeit (in bereik, trouwe volgers en interactie) als je je voor 100% focust op LinkedIn. Dus zien we je op LinkedIn? ;-)

Je volgers uit social media omzetten naar potentiële klanten? Geef je e-maillijst een kickstart met waardevolle content. Hoe je dat doet, leer je in onze Kickstart Gids. Je download de gratis Gids hier

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst