Purpose marketing

Waarom purpose marketing juist nu relevanter is dan ooit

Met enige regelmaat zien we binnen marketing een aantal hippe termen voorbij vliegen. Denk aan termen zoals als organisatie je ‘why’ en ‘purpose’ vinden. Super relevant, maar soms wel een beetje ‘overhyped’. Wij houden van een praktische aanvliegroute en slaan een brug tussen deze trending woorden en de functionele toepassing ervan. 

In een tijd waarin alles zich online afspeelt, is het belangrijk om onderscheidend te zijn. De klant trapt niet meer in mooie marketingpraatjes. In dit artikel leggen we je graag uit wat purpose marketing is en hoe je het succesvol inzet voor jouw organisatie.

Wat is purpose marketing?

‘Wij van wc-eend, raden wc-eend aan’. Dat is precies wat ‘purpose marketing’ (of betekenismarketing) niet is. 

Als ondernemer wil je meer verkeer, leads en klanten. Er zijn twee manieren om dit voor elkaar te krijgen: gaan voor het snelle geld, of door te bouwen aan een langdurige relatie met je doelgroep. We hopen dat het laatste je meest aanspreekt. Op lange termijn gaat je dit namelijk veel meer opleveren. Maar deze manier werkt alleen wanneer jouw dienst (of product) ook daadwerkelijk de levens van jouw doelgroep verandert (of misschien wel de hele wereld). En de manier waarop je dat laat zien is niet alleen plat adverteren. Je geeft kennis weg, geeft betekenis aan jouw product of dienst, hebt een duidelijke boodschap en drijfveer om de wereld een stukje mooier, leuker of beter te maken. Dat is waar purpose marketing om draait.

Traditionele bedrijven die nu kiezen voor purpose marketing

Waarde leveren aan je klant en je steentje bijdragen aan de wereld. De ideale combinatie als we het hebben over purpose marketing. In de jaren ‘90 en het begin van dit decennium ging het vooral om zoveel mogelijk omzet draaien. ‘Keiharde knaken’ verdienen en groter dan groots worden. Dat is nog steeds belangrijk, maar niet meer de enige drijfveer. Het andere uiterste is een filantropische organisatie zijn waarbij het allerminst om winst gaat, maar om de wereld een stukje mooier te maken. 

Gelukkig is er ook een middenweg voor de rest van ons. Een typisch voorbeeld hierin is Tesla. En hoewel de eigenaar, Elon Musk, miljarden bijschrijft op zijn bankrekening, is het zijn missie om de hele wereld te laten draaien op duurzame energie. Zo zie je maar dat geld verdienen én waarde aan de wereld bieden prima samen gaan. 

Maar purpose marketing is niet alleen weggelegd voor bedrijven waarvan het vanaf de oprichting draait om betekenis geven. Ook traditionele bedrijven worden zich steeds bewuster van hun maatschappelijke rol. Denk aan McDonald’s: dé plek voor carnivoren. Het is algemeen bekend dat de vleesindustie een van de grootste boosdoeners is als het gaat om Co2-uitstoot, om nog maar niet te beginnen over het dierenwelzijn. McDonald’s is zich daarvan bewust en richt zich steeds meer op vegaproducten en salades. En dat legt ze geen windeieren. 

Klanten hechten dus steeds meer waarde aan de betekenis die jij aan het merk geeft. Zeker in een wereld waarin alles online is. Onderscheid je dus niet alleen op het gebied van prijs en product, maar ook de betekenis erachter. En zorg ervoor dat het verhaal authentiek is, door loze praatjes prikt de consumenten heen.

Zo zet je purpose marketing in voor jouw organisatie

Je hoeft niet meteen een wereldverbeteraar te zijn om purpose marketing voor jouw organisatie in te zetten. Het belangrijkste is om purpose marketing niet als een strategie te zien, maar als onderdeel van het DNA van je bedrijf. Als jij als organisatie claimt volledig groen te zijn op kantoor, maar ondertussen investeert in oliemaatschappijen, dan zal je geloofwaardigheid in twijfel getrokken worden. Kijk daarom vooral wat past bij jouw organisatie en hoe je dat inzet.

Bepaal wat de bestaansreden van jouw organisatie is

Allereerst is het belangrijk om erachter te komen wat jouw bestaansreden is. Waarom ben je begonnen met het werk wat je doet? Als dienstverlener zag je bijvoorbeeld dat er teveel papier werd verspild en besloot je een online alternatief te bieden voor de papieren administratie van boekhouders met jouw software. Of je zag dat de transport van goederen vanuit China zorgde voor een enorme Co2-uitstoot en besloot de productie ervan naar Europa te halen. Of je recyclet oude IT-apparatuur en geeft ze een tweede leven. Zomaar wat voorbeelden die bijdragen aan een duidelijke purpose. Een bepaalde zingeving waardoor je klanten bereid zijn iets meer te betalen, omdat het bijdraagt aan een betere wereld. 

Misschien is je organisatie, net als McDonald’s, niet ontstaan uit een bepaalde purpose die direct bijdraagt aan de wereld om je heen. Dat betekent niet dat je je er bij neer moet leggen. Kijk naar alternatieven. Een aantal voorbeelden:

  • Voor alle paperback boeken die jij uitgeeft, wordt een boom geplant; 
  • In plaats van je producten te verschepen per vliegtuig vanuit China, laat je het vervoeren per trein;
  • Je investeert in zonnepanelen en maakt daarmee het kantoor klimaatneutraal;
  • Je ruilt het wagenpark in voor een volledig elektrisch deelauto-alternatief. 

De vraag naar bepaalde producten of diensten die schadelijk zijn voor het milieu zullen altijd blijven. Maar door een alternatief op de standaard te bieden zorg je ervoor dat je niet alleen bijdraagt aan een betere wereld, maar versterk je ook je positie in de markt.

Jouw ‘purpose’ delen met anderen

Bij goede purpose marketing is het niet jouw drijfveer om op deze manier klanten te scoren. Natuurlijk, rekeningen moeten betaald worden en jij hebt je omzetdoelen te halen. Maar de echte reden waarom je dit doet, is omdat jij gelooft in een betere wereld en hier je steentje aan bijdraagt. En dat wil je natuurlijk wel delen met anderen, omdat het jou onderscheidt van de rest. 

Je moet weten wie je klant is, waar hij of zij behoefte aan heeft en waar de pijnpunten liggen. Zodra je dat in kaart hebt gebracht, kan je aan de slag om je betekenisvolle content te gaan delen. Dit betekent dat je consistent aan de slag gaat en steeds weer nieuwe invalshoeken vindt om je informatie te delen met je potentiële klanten. 

Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan? Wij helpen je graag op weg. Download onze Kickstart Gids. Hierin maak je met onze hulp 7 beslissingen waardoor je alle ingrediënten hebt om jouw contentstrategie vorm te geven.

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst