Online training verkopen

Online training verkopen? Start met het bouwen aan je e-maillijst (5 stappen)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Denk jij wel eens na over het verkopen van een eigen online training? Om al jouw kennis, je expertise of methode in een training te gieten die je klanten zelf kunnen doorlopen? Met of zonder jouw begeleiding? 

Hoe mooi zou het zijn als je die online training als een product naast je 1-op-1 werk voor klanten zou kunnen verkopen. Zodat je hetzelfde (en waarschijnlijk meer) kunt verdienen in minder uren. En je meer mensen tegelijkertijd kunt laten profiteren van jouw dienstverlening en dus meer impact kunt maken. Om die reden hebben wij de Full Focus Content Academy opgezet. En met die beslissing zijn we nog altijd heel blij. 

Maar, we kunnen hierdoor ook zeggen dat het opzetten van een online training een hele investering is, in tijd en geld. Er komt heel wat bij kijken voordat je er uiteindelijk ook echt geld mee gaat verdienen en tijd overhoudt. Daarom is het super belangrijk om op de juiste manier te beginnen. Want tijd en geld verspillen, daar zit jij ongetwijfeld niet op te wachten. En waarom zou je, wij zijn je al voorgegaan en delen onze tips graag met je!

Online training verkopen, waar begin je?

De meest logische redenatie is om te denken dat je moet beginnen bij het maken van die online training. Want moet je niet eerst een product hebben voordat je het gaat verkopen? En daar komt nu precies de aap uit de mouw. Want die online training maken, dat komt later. Veel belangrijker is om alvast te bouwen aan de betrokkenheid bij hetgeen je gaat verkopen. Lees: het probleem dat je oplost of de wens die je vervult door middel van jouw online training. Zodat je straks, als jouw online training af is, al mensen hebt die klaar zijn om bij jou te kopen. En je dus vanaf het begin al succes boekt met je online training! 

De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is door nu al te gaan bouwen aan jouw e-maillijst. Want met een betrokken e-maillijst heb jij de mogelijkheid om keer op keer jouw Focus Persona te helpen en inspireren met waardevolle content. En werk je aan het vertrouwen dat nodig is om (straks) mensen bij je te laten kopen. Dat kost nu eenmaal tijd. Het bouwen aan je e-maillijst is iets waar elke ondernemer structureel aan zou moeten werken als je het ons vraagt. Maar als jij gebaat bent bij veel mensen in je training, dan is het nu zelfs essentieel voor je geworden ;-)

5 stappen op weg naar het verkopen van jouw online training

Het voelt misschien nog een beetje gek, maar je kunt dus het beste beginnen bij het warm maken van mensen voor jouw online training (die er dus nog niet is). Om dit voor elkaar te krijgen ga je bouwen aan je e-maillijst. Hoe je dit doet hebben we voor je samengevat in 5 stappen.

Stap 1: Bepaal de outlines van je online training

Ondanks dat je je online training nog niet gaat maken, is het wel belangrijk een globaal beeld te hebben van de inhoud. Bepaal dus wel alvast de structuur, bijvoorbeeld door hoofdstukken en lessen te bepalen en de outlines hiervoor op te schrijven. Zie het als een boek. Maak een uitgebreide inhoudsopgave en bepaal alvast de titels voor de hoofdstukken en lessen. Maar, hoe verleidelijk ook, ga niet verder dan dat. Het is voor nu voldoende om te weten welke resultaten mensen gaan behalen met jouw training en hoe je ze bij die resultaten gaat krijgen. 

Outlines online training

Stap 2: Creëer een gratis lead magnet die in lijn ligt met je training

Als de outlines van je online training staan, ga je aan de slag met het startpunt van het aantrekken van klanten voor je online training, namelijk je lead magnet. Een lead magnet is een waardevol content item dat je e-maillijst laat groeien met potentiële klanten. Je geeft het gratis weg aan mensen, in ruil voor een naam en e-mailadres. Wanneer het je lukt om met de content in je lead magnet mensen echt waarde te bieden en enthousiast te maken, groeit het vertrouwen in jouw bedrijf en heb je een hele goede basis gelegd om die persoon vervolgens steeds warmer te maken richting je online training. 

Het belangrijkste aan deze lead magnet is dat deze in lijn ligt met jouw online training. Je laat mensen met jouw lead magnet bijvoorbeeld al een kleine stap zetten richting het doel dat ze bereiken wanneer ze voor jouw training kiezen. Hiermee maak je ze warm voor meer!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van je lead magnet, lees dan ons blog met De 3 stappen voor het bepalen van je eerste lead magnet

Stap 3: Zorg dat deze aan te vragen is middels een inschrijfpagina

Natuurlijk moet je lead magnet aan te vragen zijn. Hiervoor heb je vier dingen nodig. Om te beginnen een inschrijfpagina, een bedanktpagina en een bezorg e-mail. In die laatste vinden de mensen die je lead magnet aanvragen de link om de lead magnet te kunnen downloaden. Het zijn niet alleen essentiële onderdelen om überhaupt je lead magnet te kunnen aanvragen, maar ze bieden ook kansen om je e-maillijst sneller te laten groeien. Met bijvoorbeeld een goede inschrijfpagina, waarop je mensen inspireert en overtuigt, kan je je conversie een boost geven!

Het vierde onderdeel dat je nodig hebt is je e-mailmarketing systeem. Misschien maak je nu al gebruik van een tool. Zo niet dan adviseren wij altijd MailBlue. Een super fijn systeem waarmee jij gemakkelijk je inschrijfpagina, bedanktpagina bezorg e-mail aan elkaar kunt koppelen. Op die manier creëer je een automatisch systeem en heb je er, eenmaal opgezet, geen omkijken meer naar!

Stap 4: Verstuur structureel een waardevolle e-mailnieuwsbrief

Als je stap 3 hebt uitgevoerd heb je je automatische marketingsysteem staan en ben je helemaal klaar om je e-maillijst te laten groeien. Natuurlijk zijn aantallen hierin belangrijk. Maar nog belangrijker is de kwaliteit van je lijst. Hoe warmer de mensen op je lijst, hoe meer jij gaat verkopen wanneer straks je online training gereed is. Belangrijk dus om de mensen op je lijst regelmatig te blijven voorzien van waardevolle content. Hiermee gaan ze jou steeds meer waarderen, je helpt ze immers keer op keer met relevant onderwerpen, en krijgen ze het vertrouwen dat jij de persoon bent waar ze moeten zijn als ze écht hulp nodig hebben.

Je e-mailijst opvolgen doe je door een e-mailnieuwsbrief in te zetten. No no, niet zo’n saaie als de naam doet vermoeden ;-) Maak van je nieuwsbrief vooral geen NIEUWSbrief. Er zijn namelijk maar weinig bedrijven die elke maand ‘nieuws’ hebben. Ga met de content in je nieuwsbrief verder waar je in je lead magnet gestopt bent en blijf de mensen op je e-mailijst helpen en inspireren. Benieuwd hoe je zo’n nieuwsbrief opzet? Lees het blog 5 geheimen voor het maken van een nieuwsbrief die gelezen wordt

Stap 5: Promoot je lead magnet zoveel je kan

En nu is het tijd om zoveel mogelijk mensen te bereiken om jouw e-maillijst te laten groeien! Let wel op dat je lijst groeit met mensen die passen binnen het profiel van jouw Focus Persona. Anders zal je er alsnog weinig aan hebben en blijft de betrokkenheid van je lijst laag. 

Begin bij je eigen website. Wanneer je regelmatig content publiceert op je site is de kans groot dat jouw website regelmatig door potentiële klanten gevonden wordt. Hen wil je niet zomaar uit het oog verliezen! Zorg dus dat je lead magnet met de inschrijfpagina een prominente plek krijgt op je website.

Pop up kickstart gids

Nieuwe mensen bereik je vervolgens bijvoorbeeld via social media. Heb je een zakelijke doelgroep? Kies dan voor LinkedIn. Wil jij consumenten bereiken of zelfstandig ondernemers, dan zijn Facebook en Instagram ook goede opties. Ons advies: kies voor één social media kanaal wanneer je start. Ondanks dat je jouw doelgroep vast op meerdere kanalen kunt bereiken, bereik jij het meest als je kiest voor één social kanaal. Focus is ons credo, maar dat ken je inmiddels waarschijnlijk wel van ons ;-)

Heb jij plannen voor een online training?

Wil jij aan de slag met het verkopen van jouw online training? Begin dan met het laten groeien van je e-maillijst marketingsysteem. Wil je hiermee concreet aan de slag? Download dan onze gids: Geef je e-maillijst een kickstart met waardevolle content. De eerste stap naar een succesvolle verkoop van jouw online training!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst