Onze 6 ondernemersfouten (tips voor ervaren én startende ondernemers)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

We gaan met de billen bloot! In dit blog lees je over de fouten die wij hebben gemaakt als ondernemers. Nou ja, gelijk even een nuance: ondernemen is een avontuur en fouten maken bestaat eigenlijk niet. Maar als je geen routebeschrijving hebt (en een startende ondernemer bent) sla je weleens een verkeerde weg in. Herkenbaar? ;-) De brainstorm voor dit blog was best een tikkie pijnlijk. Het ging vaak: “oja, dat was echt heel jammer…”. Maar als onze fouten jou kunnen helpen sneller succes te behalen, dan gaan we graag de confrontatie aan met ons verleden! Dus ga er lekker voor zitten, want er zitten veel waardevolle lessen in over focus houden, slim werken, uitbesteden en werknemers. En nog veel meer (helaas ;-). 

Fouten maken als (startende) ondernemer hoort erbij

Het liefst bewandelen we allemaal de snelste weg omhoog naar de top. Maar zo werkt het nou eenmaal niet, ondernemen gaat met ups en downs. Gelukkig durven wij onszelf een spiegel voor te zetten en kunnen we reflecteren. Want alleen zo leren we van onze minder slimme keuzes. Misschien herken jij ook wel dat je aan jezelf en de buitenwereld wilt bewijzen dat je weet waar je mee bezig bent. Zeker als je net start. En dan maak je soms fouten. Of nou ja, laten we ze vooral lessen noemen ;-)

Onze 6 ondernemersfouten (en tips!)

Fout 1: Opdrachten aannemen vanwege de eer

Het is ontzettend leuk als iemand je benadert voor een opdracht of een samenwerking. Zeker als je een startende ondernemer bent en het iemand is met een bepaalde status of iemand die jij zelf hoog hebt zitten. Dan is het des te moeilijker realistisch na te denken of deze opdracht jouw tijd wel waard is… Dit gebeurde bij ons toen wij net begonnen met ondernemen: 

Roos werd benaderd om een workshop te geven bij een bedrijf waar ze in the early days met veel plezier had gewerkt. Het voelde als een eer om gevraagd te worden. Maar zo’n soort workshop hadden we niet op de plank liggen.. Uiteindelijk kostte het enorm veel tijd om de workshop vorm te geven. Dat is niet erg als je deze daarna vaker gaat geven. Maar zo leuk vonden we het geven van deze workshop niet. Het onderwerp lag toch iets te ver af van onze expertise. Uiteindelijk hebben we er niks meer mee gedaan… Zonde! 

Achteraf hadden we dit kunnen voorkomen. Door het gevoel van eer even te parkeren en goed te kijken waar wij goed in zijn. Daarbij hadden we het moeten toetsen aan de wensen van onze Focus Persona. Het mooie van deze fout is wel dat we opnieuw leerden hoe belangrijk het voor je bedrijf is om een waardepropositie te maken en super specifiek te worden over je doelgroep. Daarom zijn dat ook de 2 sleutelbeslissingen in de eerste module van de Academy. Deze beslissingen geven focus en zorgen voor een super sterk fundament. Voor heel je bedrijf! En daar kan je dus heel goed op teruggrijpen wanneer je twijfelt of een opdracht bij jou past.

Fout 2: Niet in de cloud werken

Als je ons al een tijdje volgt dan weet je dat wij efficiënt werken essentieel vinden voor succes. En efficiënt werken betekent ook efficiënt SAMENwerken. Wij werken veel samen. Vanaf het begin natuurlijk met z’n tweeën en later steeds meer met anderen. Daarom werkt Google Drive (in de cloud dus) super goed voor ons. Maar misschien herken je het wel, soms bewaar je toch iets op je PC. Of maak je notities in een notitieboekje. Vooral Steef vond notitieboekjes fijn. Zo was ze het gewoon gewend. Maar als Roos dan na een meeting aan de slag ging met de klant had ze niet de notities van Steef. En waar stonden ze ook alweer tussen al die aantekeningen? En/of Steef was alweer op pad naar een andere afspraak, samen met haar notitieboekje…

Het klinkt misschien niet als een enorme fout om zo te werken. Maar als tijd schaars is (zoals jij waarschijnlijk maar al te goed weet!) en je telt al deze gevallen bij elkaar op, dan hebben we toch veel kostbare tijd verloren. Daarom hebben we na ons eerste jaar een nieuwe regel opgesteld: alles staat online in de cloud. Op onze Google Drive of in een andere online tool. We hebben dus afscheid genomen van notitieboekjes en losse blaadjes. De tool Tello verving bijvoorbeeld onze post its (behalve deze hieronder ;-). En ook onze contentkalender verhuisde van Excel naar Trello. We zijn hierdoor dus sneller en slimmer gaan werken omdat dit soort tools veel dynamischer zijn en je dus makkelijker aanpassingen maakt. Onze tip? Kijk eens in jouw business waar je efficiënter kunt werken en waar online (gratis) tools je bij kunnen helpen.

Fout 3: Alles zelf willen doen

Dit is misschien wel de grootste valkuil: als ondernemer alles zelf willen doen en niks uitbesteden. Want uitbesteden kost geld en natuurlijk tijd om iemand up and running te krijgen. Dus de drempel is best hoog. Dan denk je al snel: “ik doe het zelf wel even”. Of je denkt “ik wil leren hoe ik dit zelf moet doen”. Maar de realiteit is dat deze gedachten je vaak veel meer tijd én geld kosten dan wanneer je kiest voor uitbesteden. Hierdoor heb je namelijk minder tijd om geld te verdienen. 

Zo heeft Roos in haar vorige banen veel ervaring opgedaan in adverteren op social media en zij heeft lang onze eigen social advertenties beheert. Waarom niet, toch? Heel simpel: omdat het afleidt van wat daadwerkelijk geld oplevert. Terugkijkend kon ze die tijd beter besteden aan werken voor klanten of het leren van andere (leuke) skills om onze business te verbeteren. Bovendien, als we eerder onze social advertenties hadden uitbesteed, waren de resultaten beter geweest. Want Roos kon uiteindelijk niet genoeg tijd steken in de campagnes, wat wel nodig was. Een heel duidelijk voorbeeld dus van dat niet uitbesteden ons veel tijd en geld heeft gekost.

Onze tip: maak een start met uitbesteden en begin klein. Zeker als startende ondernemer. Wat is een terugkerende taak in je bedrijf die jou (veel) tijd kost en die jij niet perse moet doen? Begin daar. Zodra je met iemand samenwerkt wordt de drempel namelijk een stuk lager om meer uit te besteden. Wil je meer weten over hoe je start met uitbesteden als je bedrijf gaat groeien? Ook dit is onderdeel van onze Academy. Nog een extra tip: Wij plannen ook eens per maand of vaker als dat nodig is, een kort contactmoment met onze freelancers om vinger aan de pols te houden. Zo zie je snel waar je kunt uitbreiden. 

Fout 4: Te snel iemand in dienst nemen

En als je dan gaat uitbesteden: denk dan ook weer niet te groots. Wij waren ervan overtuigd dat we iemand móesten aannemen. Want met freelancers zouden we te weinig controle hebben wanneer iemand voor onze klanten zou gaan werken. Uhh, nee. We hebben beiden geprobeerd: we hebben iemand in dienst gehad én we hebben klanten deels uitbesteed bij freelancers. En beiden had voor- en nadelen. Een belangrijk nadeel van iemand in dienst nemen is dat je zowel met de ups & downs te maken krijgt. Zo bleek in de tweede week van onze nieuwe collega dat ze zwanger was. Ai ai, dat was heftig nieuws. Totaal geen hard feelings achteraf hoor. Maar het geeft wel stress en flinke kosten. Zorg dus dat je overal op voorbereid bent als je besluit iemand in dienst te nemen. 

Een belangrijk voordeel van werken met freelancers (wat we later hebben ondervonden): je kan, afhankelijk van wat je klant nodig heeft, iemand koppelen met de juiste skills. Dat maakt ons heel flexibel en onze diensten beter. Onze tip, zeker relevant voor startende ondernemers: kijk eerst hoe ver je komt met freelancers. Probeer het! En als het financieel slimmer is kun je overwegen iemand in dienst te nemen.

Fout 5: Mensen aanhaken die ons niet goed genoeg aanvullen

Wij besteden intussen heel wat taken uit. Dat is stapje voor stapje gegroeid. En in de loop van de jaren hebben we ook regelmatig weer afscheid genomen van freelancers, omdat het toch niet goed werkte. En dat lag zeker niet altijd aan hen! Het vinden van freelancers ging namelijk zo: we stelden een functieprofiel op, zette een oproep uit in ons netwerk, planden een kennismaking en degene met wie we de meeste klik had en grotendeels voldeed aan het functieprofiel kreeg de opdracht. Niks mis mee, zou je misschien zeggen. Het probleem hierbij was alleen dat de klik zwaarder woog dan de skills en ervaring. En een klik hadden we vooral met mensen zoals wijzelf. En die konden ons niet genoeg aanvullen. Ze waren gewoonweg te meedenkend met onze standpunten, daagden ons niet genoeg uit en kwamen niet met andere ideeën dan wijzelf. We haakten dus eigenlijk kopieën van onszelf aan. Gezellig (dat zeker) maar niet de slimste keus :)

Na heel wat samenwerkingen gestart én weer gestopt te hebben, begrepen we beter wat we wél nodig hadden: freelancers met talenten die wij missen. Zo zijn wij enorm empathisch en hebben we veel baat bij iemand die wat minder inlevend is met een duidelijke mening (vanuit ervaring). En wij zijn niet enorm cijfergericht. Daarom hebben we op een gegeven moment een online marketeer aangehaakt die hard op cijfers stuurt. Een mooie aanvulling op onze eigen ervaring en skills! Onze tip is dus: als je op zoek gaat naar een freelancer (of een medewerker), bepaal dan eerst waar jij zelf NIET goed in bent. En zorg dat deze persoon jou aanvult. Dát zorgt er namelijk voor dat jouw bedrijf sneller gaat groeien! 

Fout 6: In onze marketing de focus op social media

Wat is een van de eerste dingen die je doet je als je bedrijfsnaam hebt? Yes: een Insta, Facebook, LinkedIn, YouTube etc. account aanmaken. En net als (bijna) iedere startende ondernemer hadden wij toen wij startten geen volgers op social media. Als je net start is het relatief makkelijk om vanuit je enthousiasme te gaan posten over je nieuwe bedrijf en eerste successen. Maar dan blijkt dat je maar weinig mensen bereikt. Je account is tenslotte spiksplinternieuw en je volgers zijn voornamelijk familie, vrienden en kennissen. Weinig potentiële klanten dus. Zo ging het ook bij ons. En via onze nieuwe social kanalen gebeurde er dus helemaal niks…

Maar als je ons verhaal kent, dan weet je dat wij in ons tweede ondernemersjaar onze eerste lead magnet hebben gemaakt. We deden dit al voor klanten, maar aan onze eigen lead magnet waren we nog niet toegekomen. Toen we deze stap eenmaal hadden gezet, groeide ons bedrijf als een speer! We hebben deze lead magnet namelijk niet alleen gedeeld op social media, maar we zijn ook gestart met SEO en gastbloggen. Dat betekende dat onze website, blogs én lead magnet steeds beter werd gevonden. En door te bloggen op externe platformen (zoals Frankwatching en De Ondernemer) profiteerden we van gratis bereik én onze expert-status groeide. 

Al met al hebben wij dus maar kort met onze marketing volledig gefocust op social media. Gelukkig! En door deze fout kunnen wij jou een hele belangrijke tip voor succes meegeven. Dit geeft de groei van je bedrijf echt een enorme boost: Focus je in marketing op het laten groeien van je e-maillijst. Alleen dat gaat je namelijk een continue stroom van nieuwe klanten opleveren! Zonder zorgen over volgende maand, of de maand daarop. En dat is nu precies wat jij nodig hebt als je je bedrijf wil laten groeien. Maak dus direct na het opstarten van je bedrijf een lead magnet en ga ook met SEO en gastbloggen aan de gang. 

Denk je nu: “Jaa ga ik doen! Maar hoe dan?”. Meld je dan aan voor onze Masterclass: De 5 stappen voor de eerste 500 potentiële klanten op je e-maillijst. Hierin vertellen we je alles over het maken van een lead magnet en hoe je de juiste stappen kunt gaan zetten met SEO en gastbloggen.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst