Hoe win je het hart van je potentiële klant? 3 ingrediënten voor de beste teksten

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Hoe zorg je dat je e-mails gelezen worden en je posts op social niet voorbij gescrolld worden? Dat is één van de belangrijkste vragen die je ons zou moeten stellen. Want jij weet ook wel dat je alleen met écht goede teksten jouw verhaal goed kunt overbrengen aan je potentiële klanten. En ze uiteindelijk kunt overtuigen van je te kopen. Ook best belangrijk dat laatste! Daarom beantwoorden we deze vraag voor je. Alsof je hem daadwerkelijk aan ons hebt gesteld 😉 Het antwoord: vertel niet alleen wat het hoofd van jouw potentiële klant wil weten, maar win ook het hart. Het klinkt moeilijker dan het is. Lees snel verder en schrijf voortaan de beste teksten voor e-mail, social, lead magnet, je website enz. Let’s go!

Waarom je teksten wil schrijven die betoveren

“I have a dream”. Alleen door dat ene zinnetje zit je al direct op het puntje van je stoel om meer te horen. Toch? Want als er iets boeiend is, is het een inspirerend persoon die je vol passie meeneemt in zijn of haar droom. En zo’n droom is besmettelijk. Het betovert je. Jij vertelt anderen erover en neemt hen weer mee in jouw enthousiasme.

Nou zijn we niet allemaal als Dr. Martin Luther King en dat hoeft ook niet. Het belangrijkste om hiervan te leren is dat jij niet betovert wordt door de feiten die Dr. King noemt. Je wordt meegenomen door de emotie in zijn verhaal. Dat raakt je. Emotie zorgt ervoor dat je met meer aandacht luistert of leest en het zorgt ervoor dat je de boodschap beter kan onthouden. Bovendien speelt emotie een hele grote rol bij het nemen van beslissingen. Bewust of onbewust, een beslissing moet altijd goed voelen. Herkenbaar? Dat is emotie. Emotie verwerken in je content is dus erg belangrijk om de potentiële klanten (op jouw e-maillijst) warm te maken en te overtuigen om bij jou te kopen.

De 3 ingrediënten voor de beste teksten

De grote vraag is: Hoe zorg je voor emotie in je teksten? Laten we het gelijk in de praktijk brengen met de 3 ingrediënten hieronder. Want dan weet jij vanaf nu zeker dat je jouw potentiële klanten écht gaat bereiken en je content echt voor je gaat werken. Fijn! 😉

1. Deel jouw droom

Een goede manier om emotie toe te voegen in je teksten is door middel van het delen van jouw droom. Jouw ‘why’. De reden waarom jij doet wat je doet met jouw bedrijf. Vertel bijvoorbeeld letterlijk wat jij graag zou willen voor je klanten. Wat is jouw droom voor hen? Wat wil je dat zij bereiken? Hoe voelen zij zich dan? En hoe voel jij je dan? Dit kan je letterlijk delen in een social post, op je website of in een e-mail. Maar je kan ook stukjes van deze droom meenemen in een tekst. Bekijk eens onze over ons-pagina voor inspiratie. Hier kun je lezen hoe wij door ons verhaal te vertellen duidelijk maken wat we onze potentiële klanten gunnen. 

2. Vertel over jezelf

Als je iemand ontmoet op een feestje stel je jezelf voor, toch? Niet meer dan normaal 😉 Door jezelf voor te stellen leert jouw potentiële klant jou kennen. En door te vertellen over wat jij belangrijk vindt op zakelijk en persoonlijk vlak, ontstaan er ook emoties bij de lezer. Herkenning bijvoorbeeld. Omdat iemand dezelfde dingen belangrijk vindt of dezelfde passie heeft als jij. Voor theezakjes vouwen bijvoorbeeld. Het geeft een positief gevoel als je leest dat iemand anders op zaterdagavond ook het liefst aan de knutsel gaat met zakjes kaneelthee. Ook dat is emotie en het zorgt voor een band. Dus vertel over jouw leven: wat doe je graag, hoe besteed je je tijd, wat is belangrijk voor je? Dit hoeven echt geen tranentrekkende verhalen te zijn. Maar je kwetsbaar opstellen en open vertellen over jezelf helpt wel enorm om die band op te bouwen. 

3.Gebruik humor

Humor is onze favoriet om emotie toe te voegen aan onze teksten. Als je moet lachen om een e-mail of een post op social, al is het maar een klein glimlachje, dan wordt er een emotie getriggerd. Humor is ook een makkelijke manier om jezelf op een luchtige manier kwetsbaar op te stellen. En zo bouw je verder aan die band met jouw potentiële klant. 

Had jij een glimlachje door dat stukje over die theezakjes omdat je het helemaal voor je zag dat je wild enthousiast aan het theezakjes vouwen bent op zaterdagavond? Zo simpel kan het zijn 😉 

Bonus tip: Wij zijn enorm fan van gifjes. Gifjes zijn een hele leuke manier om de emotie in de tekst uit te vergroten. Het maakt de boodschap in je tekst dan wat minder zwaar. Heel fijn als je het over belangrijke en serieuze dingen hebt, maar ook weer niet wil doen alsof de wereld vergaat. Nog makkelijker: emoticons kunnen hetzelfde doen.

Zoals je van ons gewend bent, maken we het graag zo praktisch mogelijk voor je. Dus de instructie hierbij is: gebruik deze ingrediënten als een soort checklist. Als je één of meerdere van deze ingrediënten in je teksten hebt verwerkt ben jij heel goed bezig! Bewaar dit blog, sla hem ergens op, zodat je deze ingrediënten altijd erbij kan pakken. En gebruik de ingrediënten voortaan als je teksten gaat schrijven: voor e-mail, social, blogs, lead magnet, je website enz.

Praktijkvoorbeelden voor extra inspiratie

Wil je graag wat praktijkvoorbeelden van teksten waarmee je het hart van je potentiële klant kan winnen? Die hebben we voor je! Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief als je graag voorbeelden wil van het toepassen van humor en gifjes in je teksten. Met plezier zoeken we elke keer de leukste gifjes voor je uit 😀  Wil je praktijkvoorbeelden van ingrediënt 1 en 2? Vraag dan onze Kickstart Gids aan. Lees deze en de mails die je vervolgens krijgt eens met andere ogen. Zo ontdek je hoe wij emotie verwerken in al onze teksten. Succes!  

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst