Adverteren Social Media

Je eerste e-book maken in 7 stappen

Tijd voor verandering. Je scrolt op een willekeurige middag gedachteloos door je Instagram-, LinkedIn- of Facebook-tijdlijn. De succesverhalen vliegen je om de oren. Het lijkt wel alsof iedere ondernemer een succesvolle online cursus heeft of passief inkomen genereert door achterover te leunen. Ze verkopen hun uren niet meer, maar hebben aan de lopende band leads en klanten. En dat wil jij ook. 

Het lijkt alsof het hen geen druppel zweet kost. Maar niets is minder waar. Dat weten we namelijk uit eigen ervaring: toen de deuren van onze Full Focus Content Academy vorig jaar openden, liep het niet direct storm. De inschrijvingen voor ons nieuwe programma druppelden mondjesmaat binnen. 

Ons geloof in de Academy, het creëren van waardevolle content voor onze ideale klant en het harde werken heeft uiteindelijk z’n vruchten afgeworden. We krijgen steeds meer inschrijvingen, de deelnemers zijn stuk voor stuk super enthousiast (en bereiken goede resultaten!) en het sneeuwbal-effect is eindelijk gaan rollen voor ons. En dat kun jij ook bereiken. Maar voordat je daar staat, mag je de eerste stap niet overslaan: je e-maillijst laten groeien. Je eigen e-book maken is daarin een belangrijk onderdeel. Op deze pagina vertellen we je in 7 stappen hoe je dat voor elkaar krijgt. 

Een e-book maken en inspelen op het principe ‘wederkerigheid’

Je kent misschien wel de 6 (of 7) principes van Cialdini. In het kort houdt dit in dat je op basis van verschillende overtuigingsmethoden je ideale klant overtuigt om bij jou een dienst, traject of cursus af te nemen. Door schaarste te creëren of ‘social proof’ te bieden. Een van de belangrijkste principes van Cialdini is ‘wederkerigheid’. Je geeft iets gratis weg en je potentiële klant doet sneller iets terug door bijvoorbeeld een betaalde dienst af te nemen. Naast het laten groeien van je e-maillijst (en daarmee optimaal interactie aan te gaan met je doelgroep) is een e-book maken ook belangrijk voor de wederkerigheid.

Stap 1: Bepaal het onderwerp van je e-book

Je weet wie je ideale klant is (en zo niet, dan raden we je eerst aan om die persona in kaart te brengen met ons template) en biedt een dienst aan die op hun behoeften aansluit. Je bent bijvoorbeeld een coach die moeders helpt om ondernemen en het gezinsleven te combineren. Helpt werkzoekenden om zelfverzekerder een sollicitatieprocedure in te gaan of maakt voedingsschema’s voor fitness-junkies. Dat doe je in de vorm van een online cursus, groeps- of 1-op-1 trajecten. 

Bedenk dan eens: welke content in de vorm van een e-book (we noemen het ook wel een lead magnet) spreekt hen dan aan? Waar willen ze meer over weten en laten ze hun ruil het e-mailadres voor achter? Bijvoorbeeld: ‘De 7 stappen die je helpen om je gezinsleven optimaal te combineren met je ondernemerschap’, ‘De 10 don’ts tijdens een sollicitatiegesprek’ of ‘De 6 superfoods die je als ‘fitgirl’ op moet nemen in je dieet’. 

Stap 2: Houd het maken van je e-book simpel

Progress over perfection. Oftewel: zorg dat dat e-book wordt gemaakt, in plaats van verzanden in details. Waardoor je de lancering van dat e-book op de lange baan schuift. We zien het vaak: de kleuren moeten helemaal aansluiten op je huisstijl en de beelden moeten perfect zijn. En o ja: klopt de structuur wel?

Onze tip: houd het simpel! Want vaak gaat het helemaal niet om de details, maar vertoon je uitstelgedrag. Zet de basis op in Word of Google Docs. Het is namelijk belangrijker dat je focust op de inhoud dan de uitstraling. Via deze programma’s kun je namelijk direct je e-book exporteren als PDF. Zorg dat je eerste versie binnen twee weken live staat en neem daarna eventueel de tijd om de boel te verbeteren. 

Hulp nodig om je eerste e-book uit de grond te stampen? Onze cursus helpt je om je eerste e-book binnen twee weken te maken én live te zetten! 

Stap 3: Maak de voorkant van je e-book aantrekkelijk

Herinner je het nog? Die tijd dat je urenlang zat te zweten op een voorkant in Word? Om na drie uur de hoop op te geven omdat je designskills je in de steek lieten?

Halleluja voor de online (gratis) software van tegenwoordig! Je hoeft helemaal geen doorgewinterde designer te zijn om een mooie voorkant voor je e-book te maken. Wij zijn fan van Canva en maken daarin al onze lead magneds en content upgrades (e-books) in op. Je kunt ervoor kiezen om de hele inhoud van je e-book hierin op te maken, of alleen de voorkant. Canva heeft namelijk een hele bibliotheek vol met gratis templates die je kunt aanpassen naar je eigen kleuren. En vervolgens exporteren als JPG, PNG, PDF of andere bestandstypen. Een e-book maken en vormgeven was nog nooit zo simpel!

Stap 4: Automatiseer je processen

Je e-book is af en klaar om de wijde wereld in te slingeren. Je hebt de lancering op social media aangekondigd en de eerste gegadigden staan te trappelen om ‘m te downloaden. Ga je dan al die e-books handmatig naar de geïnteresseerden sturen? Nee, natuurlijk niet! 

Gebruik 
Mailblue voor het koppelen van je e-book. En nee, dat is echt veel gemakkelijker dan je denkt. Je maakt een formulier dat je op je site plaatst of achter een link, koppelt hier een lijst aan en stuurt vanuit je automation de bezorg e-mail direct naar de ontvanger. Één keer inregelen en daarna heb je er geen omkijken meer naar. Terwijl jij je kinderen van school haalt, kunnen geïnteresseerden je e-book downloaden en wordt het automatisch naar hun mailbox gestuurd. 

Stap 5: Maak een landingspagina binnen Mailblue

Heb je (nog) geen eigen website, maar wil je het e-book wel aanbieden op een losse webpagina waar je meer informatie op kwijt kan? Mailblue biedt ‘pages’ aan, waarin je je eigen pagina mét formulier in maakt. Deze pagina heeft een eigen link en kun je direct vanuit je social media-kanalen delen. Extra voordeel: de pagina kun je volledig SEO-proof opzetten waardoor ‘ie ook nog eens sneller gevonden wordt in de zoekmachines. 

Stap 6: Zorg dat je huidige abonnees ook je e-book krijgen

Een e-book maken: je wil dat zovéél mogelijk (relevante) mensen ‘m onder ogen krijgen na lancering. Bied daarom niet alleen je e-book aan bij je volgers op social media, maar vergeet je bestaande abonnees in je e-mailprogramma (als je die hebt) niet. Stuur hen als eerste een e-mail waarin je het e-book deelt. Je hebt hun e-mailadres al, dus die hoef je niet meer te vragen. Van degenen die klikken, zie je meteen dat ze interesse hebben in meer en dat wordt daardoor een warmere lead. 

Stap 7: Maak en publiceer je e-book in twee weken

Ben je na het lezen van deze pagina over het maken van je e-book helemaal enthousiast en kun je niet wachten om aan de slag te gaan? Ga dan direct over in actiemodus! Onze nieuwe cursus leert hoe jij in twee weken je e-book maakt én publiceert. Van de theoretische kant (bepaal je doelgroep, onderwerp en doel) tot de praktische kant (je e-book maken en automatisch koppelen aan je site en e-mailprogramma). Na afloop van je cursus staat je e-book live en kun je je e-maillijst laten groeien. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst