Doelgroepanalyse

Waarom ook voor jouw organisatie een doelgroepanalyse belangrijk is (en hoe je dat aanpakt)

“Mijn doelgroep is eigenlijk iedereen”. We horen het (startende) ondernemers regelmatig zeggen. Van ZZP’ers tot MKB’ers. Tuurlijk, het is niet erg als iedereen van je wil kopen. Dat zou juist heel erg fijn zijn. Maar dat betekent niet dat jij je op iedereen richt. Want als iedereen je doelgroep is, richt je je eigenlijk op niemand. Wij willen je daarom helpen met het aanbrengen van focus. En leggen je graag uit waarom een doelgroepanalyse ook voor jouw organisatie belangrijk is en welke stappen je hiervoor onderneemt. Zo trek jij de juiste klant aan en zul je merken dat focus op de lange termijn veel meer oplevert. 

Waarom een doelgroepanalyse maken?

Met een doelgroepanalyse onderzoek je de groep mensen die waarschijnlijk je product of dienst aanschaft. Op basis daarvan pas je je communicatie aan. Soms kan het zijn dat er meerdere doelgroepen zijn óf dat er een doelgroep is waarmee je communiceert terwijl een andere doelgroep de uiteindelijke beslissing neemt. 

Op basis van deze doelgroepanalyse kan je je Focus Persona maken. Deze Focus Persona is een profiel van iemand uit jouw doelgroep, je ideale klant. Je weet de pijnpunten en de behoeften, wat hun interesses zijn en op welke online platformen je ze kunt vinden. Op basis hiervan kan je de juiste tone of voice en kanalen bepalen om je communicatieboodschap te verkondigen. 

Verschil tussen de communicatie- en marketingdoelgroep

We stipten hierboven al kort aan: het verschil tussen de communicatie- en marketingdoelgroep. Het kan dus zijn dat degene waarmee jij communiceert, niet degene is die uiteindelijk de beslissing neemt. Een goed voorbeeld hiervan zijn kinderen: snoepreclames zijn op hen gericht, terwijl de ouders uiteindelijk de beslissers zijn in het aankoopproces. 

Maar ook in de B2B-markt kan dit het geval zijn. Denk maar eens aan een werkgerelateerde cursus die jij graag wilt volgen. Grote kans dat jij je leidinggevende eerst moet overtuigen (als je in loondienst werkt) waarom investeren hierin een goede reden is. Bij je doelgroepanalyse is het daarom belangrijk om rekening te houden met de verschillende (communicatie)doelgroepen. Stap voor stap nemen we je mee hoe je die doelgroepanalyse opzet.

Google optimalisatie bestaat grofweg uit drie pijlers: techniek, content en links (autoriteit). Techniek betekent dat de basis van je website technisch goed functioneert. Hij lijnt mooi uit op alle apparaten, de navigatie is overzichtelijk, de site is gemakkelijk in gebruik en laadt snel. Een goede websitebouwer zorgt hiervoor en geeft je hierin advies. Zodra de basis goed staat, hoef je hier niet veel mee te doen. Een goede partij zorgt ervoor dat tools zoals Search Console goed zijn ingericht, zodat je meldingen ontvangt wanneer er iets niet snor zit in je website. En houdt je proactief op de hoogte bij eventuele veranderingen. 

Welke stappen onderneem je in de doelgroepanalyse?

Stap 1: ontdek jouw waardepropositie

Bijna ieder blog of artikel van ons dat gaat over het vermarkten van je dienst of product, begint met het ontdekken van je eigen waardepropositie. Superbelangrijk en niet over het hoofd te zien. Want wat geeft jouw organisatie bestaansrecht? Waarom ben jij als zelfstandig ondernemer of jullie organisatie uniek ten opzichte van de concurrent en welke oplossing bied je aan de klant? 

Pas als je weet wat jouw unieke waardepropositie is (we noemen ‘m ook regelmatig je ‘why’ of je bestaansrecht), kan je de doelgroep in kaart brengen. Misschien heb je wel een waardepropositie, maar kan ‘ie nog wel wat aangescherpt worden. Stel jezelf deze vragen om ‘m helderder in beeld te krijgen:

  1. Welk werk of welke opdrachten doe je het liefst? Waar wil je meer van?
  2. Waarom ben jij dé partij om mee samen te werken?
  3. Welke problemen los je voor klanten op?
  4. Hoe los je die problemen op?
  5. Waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit, wat is je ultieme missie?

In onze Kickstart Gids gaan we hier dieper op in. Benieuwd? Download ‘m hier.

Stap 2: Bepaal je doel

Deze stap borduurt voort op de laatste vraag uit de vorige stap: wat is je ultieme missie? Je wil misschien zoveel mogelijk online trainingen verkopen. Je wil als uitgeverij boeken verkopen voor hogeropgeleiden of als leegstandbeheerder locaties tijdelijk opvullen voor vastgoedeigenaren. Bepaal je doel en hang hier een concreet getal aan. Vanuit hier is het namelijk gemakkelijker om subdoelstellingen te maken.

Stap 3: Interview collega’s en klanten

Een intern en extern onderzoek helpt je verder in je doelgroepanalyse. Bedenk in eerste instantie welke vragen je regelmatig van klanten krijgt. 

Deze klanten ga je vervolgens interviewen. In dit template hebben we een aantal vragen opgesteld die jou helpen hiermee. Je wil dieper induiken op vier categorieën die jouw Focus Persona vertegenwoordigt:

  • Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren;
  • Angsten, frustraties en belemmeringen;
  • Laat zich leiden door… (horen, zien, voelen en denken);
  • (online) mediagedrag.

Voordat je de klant vragen stelt, ga je deze vragen eerst zelf beantwoorden. Kruip in de huid van je klant en schrijf op wat jij denkt. In ongeveer 20 minuten zou je voldoende op papier moeten hebben. 

Vervolgens interview je een aantal collega’s als je die hebt. Geef aan hen dezelfde opdracht. Het aantal collega’s dat je interviewt is afhankelijk van hoe groot je bedrijf is. Bestaat het bedrijf uit vijf medewerkers of minder, interview dan iedereen. Bij grotere bedrijven zorg je dat je collega’s in verschillende rollen interviewt om een goed beeld te krijgen. Om het behapbaar te houden interviewen wij nooit meer dan 20 medewerkers, tien is vaak al voldoende.

Tot slot vraag je je klanten om ook met hen de vragenlijst door te nemen. Uit ervaring merken we dat de meeste klanten 20 minuten van hun tijd over hebben om jou te helpen. Maak je dus niet teveel zorgen over dat je ze ‘lastig valt’, het zorgt er vaak juist dat ze zich gehoord voelen.

Laat data voor je werken

Stap 4: Laat data voor je werken

Meten is weten. Niet voor niets een populaire uitspraak. De juiste data geeft je namelijk enorm veel inzicht in je doelgroep. Start je pas net en weet je niet welke data je moet verzamelen? Zorg dan in ieder geval dat je tools zoals Google Analytics en Search Console koppelt aan je website. Dit zijn gratis tools van Google en zorgen ervoor dat jij meer inzicht krijgt in je websitebezoekers. Gebruik jij al tools om data te meten? De volgende KPI’s (Key Performance Indicators) kunnen je helpen om meer inzicht te krijgen:

  • Vanuit welke kanalen je websitebezoekers komen; 
  • De gemiddelde leeftijd van de bezoekers en hun locaties; 
  • De zoektermen waarop je doelgroep zoekt; 
  • De meest bekeken webpagina’s; 
  • Geïnteresseerden die niet overgaan tot aankoop;
  • Downloads van je lead magnet;
  • Aantal inschrijvers, open- en klikratio van je e-mails;
  • Je meest verkochte producten of services. 

Hulp nodig bij de eerste stappen in de opzet ervan? Download onze Kickstart Gids voor meer online zichtbaarheid en het bouwen aan je e-maillijst.

Stap 5: Creëer je Focus Persona

Aan de hand van de opgedane informatie maak je een Focus Persona. Deze fictieve persoon vertegenwoordigt jouw doelgroep. Daarom is het belangrijk om niet alleen de kenmerken op papier te zetten, maar om ‘m echt te visualiseren. Wij hebben een template gemaakt zodat jij hiermee zelf aan de slag kunt. 

is het belangrijk dat deze Focus Persona gaat ‘leven’ binnen je organisatie. Neem de focus persona mee in een brainstorm tijdens overleg, schrijf blogs aan de hand van die Focus Persona en spits je nieuwsbrief erop toe. 

Na het maken van de doelgroepanalyse en creëren van je Focus Persona kan jij je content hierop laten aansluiten. Heb je behoefte aan begeleiding gedurende dit traject en zoek je hierbij een stap-voor stap-plan? De deuren van onze Full Focus Content Academy zijn geopend en hierin leer je in negen weken een compleet online marketingsysteem opzetten dat door waardevolle content zorgt voor meer online zichtbaarheid, een betrokken e-maillijst en meer klanten. 

Lees meer over de Full Focus Academy

We hebben je bijgepraat over de basis, nu is het tijd om Google optimalisatie toe te passen in de praktijk. Met deze stappen kom jij een heel eind:

Stelling 2: “Een landingspagina is een zwevende, losse pagina in je website”

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst