Doelgroep omschrijven

Jouw doelgroep omschrijven: waarom super specifiek 100x beter is (+ voorbeelden)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Ik weet het nog goed. In onze eerste paar jaar als ondernemers waren we zoekende naar onze doelgroep. De doelgroep waar we het meeste voor konden betekenen, die we het leukste vonden om te helpen. We wilden bedrijfseigenaren aanspreken, zelfstandig ondernemers en eigenlijk ook nog marketingcommunicatiemanagers. En dat probeerden we dus ook, alledrie tegelijk! Nu, een aantal jaar later, weten we beter. Door ervaring wijs geworden zullen we maar zeggen 😄 Op het moment dat wij focus aanbrachten in onze doelgroepomschrijving ging onze e-maillijst veel harder groeien, werd het makkelijker om ons aanbod te verkopen en werd ons werk makkelijker én leuker! Om jou die tijd te besparen vertellen we je in dit blog waarom het zo belangrijk is om super specifiek te worden in je doelgroepomschrijving.

Kiezen in je doelgroepomschrijving is moeilijk

In de eerste coachingsessies met klanten die besluiten in te stappen in onze academy is het het meest besproken onderwerp: je doelgroep specifiek omschrijven. Want bijna niemand is vanaf het begin super specifiek als het gaat om de doelgroepomschrijving. Hoe komt dat? Waarom vinden we het zo moeilijk om te kiezen? Herken je jezelf hierin, weet dan dat elke ondernemer hiermee worstelt. En dat is super logisch! Het komt namelijk door het volgende:

  • Ondernemers voelen angst om omzetkansen te laten liggen als je je een duidelijke keuze maakt
  • Ze vinden heel veel leuk en zijn bang zijn om leuke klussen te missen
  • Ze zijn super enthousiast van hun eigen product of dienst waardoor ze denken dat het iedereen kan helpen

Waarom je doelgroep super specifiek omschrijven 100x beter is

Uiteindelijk is het doel van elke ondernemer om geld te verdienen. Iedereen wil een fijn (en liefst een ruim) salaris uit zijn of haar bedrijf halen én doen waar het hij of zij het aller gelukkigst van wordt. Of je nu een duurzame tandenborstel gemaakt van bamboe in de markt zet of gezinnen coacht bij de opvoedstruggles van alledag. En voor beide van deze voorbeelden zou je een brede doelgroepomschrijving kunnen maken.

Bijvoorbeeld voor de gezinscoach: “Alle ouders die stress ervaren bij het opvoeden van hun kinderen en het gezelliger willen maken thuis, voor hun kinderen en voor zichzelf.”

Stel jij bent de gezinscoach die deze doelgroepomschrijving heeft gemaakt, dan heb je dat op zich heel goed gedaan. Je spreekt met deze beschrijving een heleboel gestresste ouders aan die jouw hulp heel goed zouden kunnen gebruiken. Maar in onze ogen is deze omschrijving nog veel te breed. En zou het 100x beter zijn als je deze veel specifieker zou maken. 

Dé 7 redenen om van breed naar specifiek te gaan

 

Reden #1: herkenning creëren

Als je super specifiek wordt in je doelgroepomschrijving kan je met content veel makkelijker herkenning creëren bij degene die je aanspreekt en ben je veel waardevoller voor die persoon. Je spreekt hun taal!

Als je je doelgroep breed houdt moet je algemener en vager blijven (om te zorgen dat iedereen zich in je content herkent) en spreek je niemand écht aan. Op die manier lukt het je nooit om iemand echt in het hart te raken met jouw boodschap

Reden #2: focus op je ideale klant

Als je je doelgroep super specifiek maakt, focus je je op het aantrekken van je ideale klant. De klant die perfect past bij jou en je bedrijf! Voor deze persoon kan je dus ook echt een verschil maken.

Wanneer je breed blijft loop je het risico met klanten aan de slag te gaan die je eigenlijk niet perfect kan helpen en het resultaat dus ook tegenvalt. Daar komt bij dat het helemaal niet fijn is om voor klanten te werken die niet goed bij je passen.

Reden #3: de beste content maken wordt makkelijk

Wanneer je je doelgroep super specifiek omschrijft is het veel makkelijker om goede content te maken. Je weet namelijk wat de behoeften, frustraties, wensen en angsten zijn van je doelgroep. Het is vervolgens een piece of cake om de beste teksten en video’s te maken.

Als je een brede doelgroep hebt zal je jezelf elke keer weer afvragen of je doelgroep wel op jouw content zit te wachten. En is het moeilijk en frustrerend om keer op keer na te moeten denken over goede ideeën om mails, blogs en social posts over te maken.

Reden #4: minder concurrentie

Als je doelgroepomschrijving specifiek is dan heb je minder concurrenten. Je bent immers veel duidelijker over op wie je je richt en op wie niet. En dat maakt je anders dan een hele hoop concurrenten.

Als je breed blijft in je doelgroepomschrijving dan loop je de kans te verdwijnen in de meute. Je bent een van de velen. Hoe specifieker je wordt, hoe duidelijker je je onderscheidt in jouw markt. Jij wil opvallen, toch?!

Onderscheiden van concurrentie

Reden #5: sneller verbeteren

Wanneer je kiest voor een super specifieke doelgroep leer je je doelgroep veel sneller heel goed kennen. Je kent de mensen op wie je je richt door en door waardoor je doorlopend je marketing en content effectief kunt verbeteren.

Als je breed blijft leer je doelgroep nooit echt goed kennen, het zijn simpelweg te veel verschillende mensen.

Reden #6: tijd en energie besparen

Als je specifiek wordt in het omschrijven van je doelgroep bespaar je jezelf een hele hoop tijd en energie. Omdat je veel meer focus hebt creëer je rust in je hoofd. 

Als je kiest voor een brede doelgroep zal je merken dat de chaos in je hoofd toeneemt. Je moet namelijk op veel meer online kanalen actief zijn en veel meer content maken om waardevol te kunnen zijn voor die brede doelgroep. 

Reden #7: autoriteit bouwen

Als je doelgroepomschrijving specifiek is zal je door die groep sneller gezien worden als een echte specialist in je markt. Het is namelijk duidelijk voor wie jij er wel bent en voor wie ook niet. 

Als je breed blijft in je doelgroep dan is het veel lastiger om aan je autoriteit te bouwen. Je moet van veel meer dingen verstand hebben en dit ook uitdragen online. Bijna niet te doen, toch?!

Super specifiek worden in je doelgroepomschrijving is dus heel belangrijk wanneer je succesvol wilt worden met je bedrijf. Als voorbeeld: Wijzelf maken waardevolle content door altijd onze superscherpe doelgroep voor ogen te hebben (de omschrijving ligt letterlijk op ons bureau) en hiermee onze e-maillijst te laten groeien en warm te maken. Onze e-maillijst is de ruggengraat van ons bedrijf en groei hiervan betekent dus ook groei van ons bedrijf!

Twee voorbeelden van een super specifieke doelgroepomschrijving

Terug naar het voorbeeld van je opvoedcoach. Want hoe zou je deze doelgroep dan super specifiek kunnen maken? We geven je twee manieren:

Manier 1: “Alle jonge moeders die zich compleet uitgeblust voelen doordat ze het gevoel hebben continu strijd te hebben met hun pittige peuter en zich zorgen maken wat er van hun kind moet worden en of het ooit nog gezellig wordt in huis. Op dit moment gaan ze liever werken dan thuis zijn met hun kind, terwijl ze eigenlijk zo graag willen genieten van deze periode.” 

Manier 2: “Alle ouders die ten einde raad zijn doordat ze het gevoel hebben hun puberende kind nooit te begrijpen en er daardoor altijd strijd en ruzie is in huis. Ze zouden zo graag de gevoelens en problemen van hun kind begrijpen maar communicatie lijkt onmogelijk. Ze delen constant straffen uit, maar voelen dat dit, voor hun kind en voor zichzelf, niet de oplossing is.”

Zie je het verschil met de omschrijving van de brede doelgroep? Je kon met die brede doelgroep hele verschillende kanten op. En door bovenstaande doelgroepomschrijvingen super specifiek te maken is het ineens veel duidelijker wie je wel en niet aanspreekt.

Gebruik dit voorbeeld eens voor je eigen business en daag jezelf uit super specifiek te worden in een Focus Persona!

Vergeet niet: Mensen die je uitsluit bij het omschrijven van je doelgroep kunnen zich nog steeds aangesproken voelen door wat je schrijft in je teksten of zegt in je video’s. Het betekent dus niet dat je helemaal geen anderen meer aantrekt. 

En (belangrijk!) je kiest niet voor altijd… Als je je marketingactiviteiten rond deze doelgroep helemaal op de rit hebt, kan je altijd de keus maken een andere super specifieke doelgroep ernaast te zetten. Geen reden dus om bang te zijn de verkeerde keuze te maken!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst