Contentpijlers

Met contentpijlers zorg je voor kaders en structuur, zo zet je ze in.

Delen
Delen

Als ondernemer of bedrijf kun je overal content over maken. Maar die onbegrensdheid levert vaak meer onduidelijkheid en frustratie op dan dat het iets goeds oplevert. Want als je zoveel keus hebt slaat het de inspiratie snel dood, is de structuur ver te zoeken en zie dan nog maar eens waardevol te zijn voor je doelgroep. Als je houvast creëert voor het kiezen van je contentonderwerpen, wordt het bedenken van content juist leuk en dan wordt het voor je doelgroep heel helder voor wie jij er bent en wat je kunt betekenen! Contentpijlers zorgen voor die helderheid. In dit blog helpen we je op weg om de juiste contentpijlers voor jouw bedrijf te bepalen.

Wil jij direct aan de slag met jouw eigen contentpijlers? Start direct met de oefening!

Wat zijn contentpijlers en waarom zet je ze in?

Om een sterk en consistent beeld van je merk neer te zetten is het belangrijk om heldere keuzes te maken in de thematiek van je content. Waar maak je wel content over en waarover juist niet? Deze keuzes leg je vast in contentpijlers. Je moet contentpijlers zien als inhoudelijke categorieën waarin je je content onderverdeelt. Ze komen voort uit je strategie: wie je bent, voor wie je content maakt en met welke centrale boodschap.

Doe inspiratie op in tijdschriften

Als je contentpijlers gaat bepalen voor je eigen bedrijf of merk kun je veel inspiratie opdoen in tijdschriften. Een goed voorbeeld is Psychologie Magazine. Zij werken met 4 contentpijlers: psyche & gezondheid, relaties, werk & talentontwikkeling en opvoeding. Met deze 4 pijlers kaderen ze heel duidelijk af waar ze wel en niet over schrijven. Sla het magazine maar eens open, in elke uitgave herken je duidelijk deze 4 thema’s. Zo weten de lezers wat ze wel en niet kunnen verwachten en creëren ze een trouwe groep lezers.

Een ander voorbeeld: Ik (Stefanie) heb in het verleden gewerkt voor verschillende keukenmerken. Je kon in beide zaken letterlijk dezelfde keuken kopen, maar elk merk had wel hele verschillende contentpijlers. Bij de een draaiden de contentpijlers om het leven in en om de keuken, koken, recepten en gezelligheid, terwijl het bij het andere merk veel meer ging om interieur, design, kleur, materiaal en styling. De pijlers die we hadden bepaald voor de verschillende merken zorgden ervoor dat ze dichtbij hun centrale boodschap bleven, super helder en fijn werken als contentmarketeer!

Ook helpen contentpijlers je als je brainstormt over nieuwe waardevolle content. Omdat je met de pijlers al een duidelijke keuze hebt gemaakt over de thematiek van je content, kun je gericht over onderwerpen nadenken. Je loopt niet het risico dat een collega met een onderwerp aankomt dat weliswaar ergens ver weg een link heeft met je business, maar totaal niet relevant is voor de doelgroep die je wil aanspreken. Laat staan dat het past bij de boodschap die je met content wil overbrengen. Kortom, het scheelt je een hoop gedoe, vergaderen en frustratie!

Hoe bepaal je de inhoud van je contentpijlers?

Als je aan de slag wilt met contentpijlers in je contentstrategie zul je twee dingen van elkaar moeten onderscheiden: inhoud en vorm. Contentpijlers gaan specifiek over de inhoud, bijvoorbeeld: vastgoed, films, HR, persoonlijke ontwikkeling, interieur, marketing, huisdieren, koken, etc. Wanneer je contentpijlers bepaalt laat je de vorm nog even links liggen. Je denkt dus nog niet na over hoe je die inhoud gaat verpakken. Libelle heeft bijvoorbeeld de contentpijler ‘culinair’. Vervolgens hebben ze binnen deze pijler contentformats (de vorm) bedacht: recepten, keukenhacks, restaurantrecensies en seizoensgroenten. Eerst komt de inhoud, daarna pas de vorm. 

Hoe kom je nu aan de juiste pijlers voor jouw bedrijf? Kiezen! Om te zorgen dat je niet alsnog alle kanten op gaat, maar er ook voor zorgt dat je geen relevante onderwerpen laat liggen, kies je er minimaal 2 en maximaal 6. Contentpijlers kiezen voor een bedrijf dat van alles en nog wat doet is veel lastiger dan voor een bedrijf dat een niche heeft gekozen. Met een niche heb je immers al een belangrijke keuze gemaakt.

De beste manier om pijlers te kiezen is door je potentiële klant centraal te zetten. Welke informatiebehoefte heeft je doelgroep? Speel hier op in met je contentpijlers. Zorg dan wel dat je je doelgroep goed kent. Wat houdt jouw klant écht bezig? Wat zijn behoeften, wensen en frustraties? Zoals in het voorbeeld van de keukens: ligt de frustratie van jouw klant bij het verouderde design van zijn of haar keuken, of juist aan het feit dat hij of zij er helemaal niet fijn in kan koken? Laat je niet teveel leiden door je eigen vooroordelen van de doelgroep horen. Ga echt op onderzoek uit en vraag door!

Oefening: binnen 1 uur je contentpijlers geformuleerd

Om je te helpen contentpijlers te bepalen voor jouw bedrijf hebben we leuke en super effectieve oefening voor je! Je volgt hiermee een bewezen methode om snel de juiste contentpijlers voor jouw bedrijf te bepalen.

KNOP: Download de contentpijler-instructie

Het enige dat je nodig hebt is:

  1. Een afspraak in je agenda met je team, VA, of wie er dan ook goed met je mee kan brainstormen (liefst in de ochtend!)
  2. Een goede stapel post-its en stiften/pennen
  3. Een leeg uitgeslapen hoofd :)
Aan de slag! Via de onderstaande button download je de oefeningen en kun je direct aan de slag.
 

Contentpijlers post-its

Deel dit bericht

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Aan de slag!

Download de oefening om binnen 1 uur je contentpijlers te bepalen

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.