Contentmarketing

6 redenen om vandaag nog te starten met contentmarketing

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Contentmarketing is hot. Het is veel meer dan alleen maar wat blogs schrijven of jolige TikTok-video’s schieten. Een goede contentmarketingstrategie werkt als bijen die op honing afkomen: je trekt er de juiste klanten mee aan. We vertellen je in dit blog waarom het belangrijk is om vandaag nog te starten met contentmarketing en hoe je dat aanpakt. 

Reden #1: iedereen is online

Online shopping, online netwerkborrels en meetings zijn niet meer weg te denken uit de huidige tijd. De huidige ontwikkelingen dragen daar verder aan bij en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Surprise, surprise, de organisaties die hun online contentmarketing op orde hebben, boeken over het algemeen de grootste successen. Tijd om jouw activiteiten ook online in te zetten. 

Reden #2: contentmarketing vergroot je zichtbaarheid 

Nu voor de meeste mensen het woon/werkverkeer is beperkt tot het verplaatsen van de slaapkamer naar de woonkamer (of in luxe gevallen, het eigen thuiskantoor), hebben die billboards aan de zijkant van de weg geen zin meer. Maar online kan je wel jouw online ‘billboard’ uithangen. 

Hoe meer jij op de juiste plekken zichtbaar bent, hoe groter de kans dat de juiste mensen uiteindelijk geïnteresseerd zijn in jouw dienstverlening. Er zijn gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat iemand overgaat tot aanschaf van jouw product of dienst. En maar een heel klein percentage gaat direct naar de contactpagina van je website. Een mooie website is de basis, maar niet genoeg. Dat is hetzelfde als een visitekaartje afgeven, dat vervolgens op de grote stapel belandt. 

Door eruit te springen met je unieke content, vergroot je je zichtbaarheid. Doe je dit consistent en zorg je steeds voor vernieuwing, dan zal de gebruiker je gaan herkennen en steeds iets meer geïnteresseerd raken. Bij een goede contentmarketingstrategie is geduld, een flinke dosis creativiteit en consistent je informatie delen belangrijk.

Reden #3: je bouwt een online reputatie op

Een online reputatie heb je snel te pakken. Helemaal als het om een negatieve reputatie gaat. Door zelf de controle hierin te nemen, heb je deels invloed erop.

Met een goede website, sterke communicatieboodschap, frequent online content delen en medewerkers die je klanten netjes te woord staan kom je al een heel eind. Negatieve reviews kan je niet altijd voorkomen, maar door je online beter te profileren kunnen deze negatieve reviews plaatsmaken voor de positieve beoordelingen. Zo verbeter je je online reputatie óf bouw je er een op als je er nog geen hebt. 

Reden #4: je trekt meer verkeer mee naar je website met sterke content 

Een contentstrategie kan alleen werken als je weet waar jouw organisatie voor staat, wat de sweet spot van de lezer is en waar deze geïnteresseerd in is. 

Met een zoekwoordonderzoek kom je erachter waar jouw doelgroep op zoekt in de zoekmachine. Wanneer jij over deze onderwerpen gaat schrijven, dan zul je zien dat je hier steeds vaker op wordt gevonden. Dit noemen we ook wel SEO (search engine optimization). 

Niet alleen interessant voor zoekers in de zoekmachines, maar ook voor andere kanalen. Je kunt namelijk je video’s delen op Instagram of je artikelen publiceren via LinkedIn. Zo gebruik je dezelfde content op meerdere manieren en vergroot je het verkeer naar je website toe. 

contentmarketing2

Reden #5: je genereert er meer leads mee 

Alleen roepen dat je ergens héél veel verstand van hebt is niet meer voldoende. Lezers willen bewijs. Dat kan in de vorm van blogs, casestudies, infographics, klant cases of reviews. Want als jij geen bewijs levert, dan zijn er voor jou tien anderen. 

Zodra jouw lezer jou ziet als een online autoriteit, is de kans groter dat hij of zij uiteindelijk wil weten hoe je dat precies doet. Misschien is klant worden nog een stap te ver, maar de interesse is er zeker. 

Zorg daarom altijd dat je een lead magnet hebt. Dit is een manier om je lezers te ‘vangen’ en op te volgen. En hoe vaker jouw potentiële klant ‘ja’ zegt op kleine dingen, hoe lager de drempel wordt om vervolgens over te gaan tot actie. 

Reden #6: je lead gaat uiteindelijk converteren 

Wanneer je goede content blijft aanbieden, verdwijnt de drempel en zegt jouw lead ‘ja’. Dat is het moment dat er wordt geconverteerd. Je lead wordt klant! 

Ook buiten je site om is het dus belangrijk dat je contentstrategie goed is. Dit kan met de volgende stappen:

  1. De lezer ziet jouw service voor de eerste keer. Is mogelijk geïnteresseerd, maar neemt verder geen actie. 
  2. De lezer ziet jouw dienst voor een tweede keer en heeft een moment van herkenning.
  3. Online vindt de lezer goede reviews of wordt op de dienst geattendeerd door vrienden of familie. 
  4. De lezer ziet via social media een nieuwe post en besluit door te klikken. 
  5. De lezer leest het blogartikel geïnteresseerd en schrijft zich in voor het e-book.
  6. De lezer ontvangt meerdere mails met superhandige tips, klantcases en ‘best kept secrets’.
  7. De lezer besluit uiteindelijk een online cursus te volgen om zelf te achterhalen hoe hij of zij dit kan aanpakken.

Bovenstaand voorbeeld is gebaseerd op een online dienstverlening, maar is in principe toepasbaar op bijna iedere service, zowel offline als online. 

Wil jij weten hoe jij kan voorzien in de behoefte van de klant? Dan kan je natuurlijk óók onze kickstart gids downloaden:

Hoe start je met de contentmarketingstrategie?

Met deze zes redenen hebben we je laten zien waarom je vandaag nog met contentmarketing moet beginnen. Je staat te trappelen om aan de slag te gaan, maar hoe begin je? Wij geven tips:

  1. Formuleer jouw waardepropositie (wat maakt jouw organisatie bijzonder en hoe helpt het je klant verder?)
  2. Bepaal wat het hoofddoel is: wat wil je uiteindelijk dat de klant doet? (een cursus afnemen, traject starten of product bestellen)
  3. Bepaal welke vragen jouw klant rondom dit onderwerp heeft en hoe jij die kan uitleggen 
  4. Bedenk verschillende contentvormen (video, afbeelding, tekst) zodat je de content op meerdere manieren kan hergebruiken
  5. Hou het niet alleen bij de droge kost, maar kijk hoe je je klant kan enthousiasmeren of het op een grappige, leuke, unieke of interessante manier kan overbrengen. 
  6. Blijf weg van alle ‘standaard’ content en blijf bij jezelf. We kennen ondertussen allemaal de thuiswerktips of de vraag hoeveel dagen je per week thuis blijft werken, na de pandemie. Is de content al uitgekauwd en staat het te ver af van wat jij doet? Begin er dan niet aan. 
  7. Houd focus. Je hoeft niet je content te delen op Facebook, Instagram, LinkedIn én TikTok. Start met het kanaal wat het meest bij je past (en waar je klanten op te vinden zijn) en probeer uit. Hoe meer focus, hoe meer resultaat je hieruit haalt. 
  8. Verzamel al je ideeën en prioriteer ze in een contentkalender. Trello is hiervoor een goed voorbeeld. Ben niet bang om af en toe hiervan af te wijken als er zich iets spontaan voordoet. Probeer ongeveer 80% te plannen en 20% voor spontane uitingen. 
  9. Heb plezier! Het is een proces en je zult hier en daar aan de knoppen moeten draaien. Verwacht geen vuurwerk meteen naar de lancering, maar enjoy the ride. Weet welke statistieken je moet meten en vier ieder succes. Kleine mijlpalen zijn net zo belangrijk als grote mijlpalen. 

Wil je meteen aan de slag om een groei in online zichtbaarheid te realiseren en continu nieuwe leads aan te trekken? Dan is onze Full Focus Content Academy ideaal voor jou. Lees meer informatie en creëer meer zichtbaarheid met waardevolle content.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst