dit-is-hallo-blauw

Checklist Authentieke Marketing

Delen
Delen

Als je een zelfbewuste ondernemer bent die graag vaart op zijn of haar intuïtie, dan merk je ongetwijfeld hoe lastig het is om je marketing en sales in te richten op een manier die bij je past. Die past bij wie jij bent, bij wat je aanbiedt en bij de manier waarop jij wil ondernemen. Marketing voelt misschien wel als een hele rits aan ‘trucs’ om mensen naar je toe te trekken en bij sales ben je bang om de hele tijd te moeten pitchen of klanten te moeten pushen. Dat moet toch anders kunnen? En (hiep hiep hoera) dat kan! Speciaal voor jou hebben we deze Checklist Authentieke Marketing gemaakt. Zodat jij de eerste stappen kunt zetten naar een manier van marketing die écht bij jou en je bedrijf past, of kunt checken of je op de goede weg bent. 

De 10 essentiële elementen voor authentieke marketing

1. Jouw ‘why’ trekt mensen aan

Het allerbelangrijkste om op een authentieke manier te kunnen ondernemen is het kennen van je ‘why’. Waarom doe jij wat je doet? Waar kom jij elke dag je bed voor uit? Wat is jouw droomdoel met je bedrijf? Waarom ben jij gaan ondernemen in deze richting? Allemaal vragen waarvan de antwoorden jouw passie, jouw energie, jouw ambitie uitstralen. Wanneer je deze energie gebruikt in je marketing en sales wordt klanten aantrekken ineens een stuk makkelijker. Want marketing is nu geen los (ingewikkeld of vermoeiend) onderdeel meer, maar het is deel geworden van jouw missie. Want je hélpt mensen al verder, (nog) zonder dat ze ervoor moeten betalen. 

Het is aan jou om je ‘why’ helder te krijgen, je hier echt mee te verbinden en deze in alles te voelen. En dan staat niets jouw authentieke marketingaanpak in de weg!

2. Ken je Focus Persona door en door

De meeste ondernemers hebben best een goed beeld van hun doelgroep. Is het een man of vrouw, welke leeftijd ongeveer, opleiding, interesses, etc. Daar stopt het vaak, want: “Eigenlijk iedereen in deze groep zou geholpen zijn met wat ik aanbied.” En dat is waar het misgaat, want die groep is zo groot en divers dat jij gedwongen wordt heel algemeen te blijven in je content (om iedereen nog een beetje aan te spreken) en vervolgens alsnog niemand raakt (want niemand voelt zich echt aangesproken als je zo algemeen bent). Dat maakt marketing soms zo vermoeiend, toch? ;)

Authentieke marketing heeft er ook mee te maken dat jij heel goed weet wie jij het ALLERbeste kunt helpen. Keuzes maken dus (bijvoorbeeld: wel ouders en niet ook leerkrachten, wel zelfstandig ondernemers en niet ook MKB’ers, wel gestresste vaders en niet ook moeders). En als je van deze ene ideale klant een Focus Persona maakt kan je écht specifiek worden, echt van betekenis zijn en mensen raken in je marketing. Bedenk je dus wie die ideale klant voor jou is stel jezelf (of nog beter: toets het) de vragen: Waar verlangt deze persoon naar? En: Waar ligt deze persoon ‘s nachts wakker van? 

Persona iconen

3. Bouw het slim op en houd geduld

Ondanks dat jij waarschijnlijk niet kunt wachten om meer mensen te helpen met jouw expertise en je ook graag snel meer wil verdienen met je bedrijf, is het belangrijk om niet te snel te willen. Geef jouw ideale klant de tijd om kennis met je te maken, jou te leren kennen, te vertrouwen en vervolgens niet anders te willen dan met jou samenwerken!

Is de prijs van het traject dat je verkoopt 2.000,- verwacht dan niet dat mensen twee weken nadat ze je voor het eerst hebben leren kennen voor jou kiezen. Bouw het slim op, schets een funnel waarin marketingacties op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld van een Instagram advertentie naar een gratis weggever, naar een masterclass, naar jouw betaalde traject. Blijf altijd waarde geven vanuit jouw ‘why’ en houd geduld.

4. Maak écht waardevolle content

Als je wil gaan voor een authentieke manier van marketing is het belangrijk dat je alleen nog maar écht waardevolle content maakt. Content is waardevol wanneer het de aandacht trekt, inspireert, mensen tot actie aanzet en zorgt voor een band met je publiek. Een hoop ondernemers zullen niet veel tijd en aandacht steken in het maken van content. Wanneer jij dat wel doet, heb je dus al meteen een voordeel! 

Bedenk maar eens wat je allemaal langs ziet komen als je door je social media tijdlijn scrolt. Je ziet direct wanneer iemand gewoon snel iets heeft gepost in plaats van iets te plaatsen dat opvallend, relevant, oprecht of kwetsbaar is. Jouw Focus Persona is slim, ga er dus maar vanuit dat ze het verschil voelen ;) Laat je niet verleiden tot het maken van content omdat je het gevoel hebt dat het MOET. Blijf dicht bij je ‘why’ en zet de verlangens van je Focus Persona centraal.

5. Laat je e-maillijst groeien

De meeste ondernemers geven voor het aantrekken van nieuwe klanten de aandacht aan zichtbaar zijn op social media. Vreemd eigenlijk… Want los van dat social media al je aandacht kan opzuigen (je bent niet de eerste die in plaats even iets plaatsen, ineens een uur zit te scrollen ;)) heb je ook te maken met een algoritme waar je totaal geen invloed op hebt en dat je soms flink in de weg kan zitten (als in: niemand krijgt je post te zien). 

Een e-maillijst daarentegen is helemaal van jou. Wanneer je deze laat groeien met mensen die overeenkomen met jouw Focus Persona, heb je de mogelijkheid om via e-mail in gesprek te gaan en blijven met je (potentiële) klanten. Langzaam bouw je een relatie op, werk je aan het vertrouwen in jou tot ze klaar zijn voor een samenwerking.

Én (heel belangrijk extra voordeel) e-mail kan je voor een groot deel automatiseren. Bepaalde dingen zet je één keer op en daarna heb je er geen omkijken meer naar. Super slim dus om in marketing te focussen op je e-maillijst.

Branding fotoshoot

6. Maak een *kick ass* gratis weggever

‘Wat je geeft krijg je terug’. Die uitspraak heb je ongetwijfeld vaker gehoord. Maar zo werkt het wel! Als jij met een super mooie intentie waarde biedt, die ook nog eens gratis is, dan krijg je daar hoe dan ook iets voor terug. Die waarde kan je op een mooie manier verpakken in een gratis weggever, of lead magnet. Dit is het startpunt van het aantrekken van jouw ideale klant en voor jouw ideale klant is het het startpunt van het ontvangen van waarde om dichterbij zijn of haar verlangen te komen. 

Denk voor je gratis weggever aan een checklist (zoals deze :)), een mini training, een ebook, een handig template, een praktische gids, of een andere vorm die goed past bij je Focus Persona. Vergeet het uiteindelijke doel (omzet maken) en focus je op waarde. Maar doe het wel slim. Geef niet álles weg: focus je op de ‘wat’ en de ‘waarom’ en houd de ‘hoe’ nog even geheim ;)   

7. Kies online kanalen die bij JOU passen

Authentieke marketing gaat over dicht bij jezelf blijven. En dat geldt dus ook voor de keus in de online kanalen die je inzet. Je kunt ervoor kiezen te doen wat je anderen ziet doen of wat je van marketinggoeroes hoort over wat werkt. En dat is ook helemaal niet verkeerd! Belangrijk is wel dat je kiest voor kanalen die niet alleen werken voor je Focus Persona, maar ook voor JOU. 

Neem ons als voorbeeld, wij hebben in het begin van ons ondernemerschap ons helemaal scheel gepost op social media. In the end werden we daar heel ongelukkig van omdat we helemaal opgeslokt werden door alles wat er mogelijk was om onze ideale klant te bereiken, maar ook van wat we om ons heen zagen van anderen. Wij hebben dus de keus gemaakt weinig op social media te posten, maar wel doorlopend te adverteren op social media. Een keus die ons elke dag heel blij maakt! Voor anderen zal dat weer anders zijn. Er is niet één weg die naar Rome leidt, kies vooral je eigen weg.

8. Verlies het resultaat niet uit het oog

Wij werken veel met ondernemers die hun passie tot in het diepste voelen en liefst zoveel mogelijk mensen helpen om hun wereld een stukje mooier, leuker, gezonder of gelukkiger te maken. Ze zouden het misschien zelfs gratis doen als het echt zou moeten ;) Dat is super mooi en als je die energie gebruikt in marketing dan gaat je dat heel ver brengen. Een valkuil is alleen wel dat je hierdoor het resultaat uit het oog kan verliezen. Want je moet er natuurlijk WEL geld mee verdienen (er even vanuit gaande dat jij geen miljonair bent die kan doen wat ie wil ;)). 

Ben dus slim en pas bewezen marketingstrategien toe in de content die je zo graag maakt. Bijvoorbeeld voor je funnel, voor landing- of salespages, voor je masterclass, etc. En check altijd je cijfers. Heb je hier hulp bij nodig, schakel het in! Erken dat je sommige dingen gewoon niet alleen kunt en focus je op de dingen in je business die echt alleen JIJ kunt doen.

9. Kies een contentplatform waar je blij van wordt

Eerder in deze checklist hebben we je verteld hoe waardevol een e-maillijst voor je business kan zijn. Als de mensen op je lijst betrokken zijn bij jou en jouw content, dan heb je altijd de mogelijkheid nieuwe klanten uit je lijst te halen. En dat kan zorgen voor een stabiele omzet, elke maand weer. 

Voorwaarde voor een betrokken e-maillijst is wel dat je continuïteit creëert in het bieden van waarde aan je lijst. Bijvoorbeeld door de mensen op je lijst elke week of elke maand te mailen dat je een nieuw blog hebt geplaatst, een nieuwe podcast live hebt gezet of een video hebt geüpload. Bedenk voor jezelf maar eens waar jij het meeste energie uithaalt, wat je goed kan of wat goed bij jou past. Is dat schrijven, praten (misschien stuur je nu al veel voice-berichtjes) of hou jij van de camera. Kijk niet naar anderen, maar doe wat goed voelt voor JOU. Als jij iets leuk vindt om te doen is dat direct voelbaar in je content.

Podcasten

10. Houd focus en laat je niet afleiden

Marketing is iets waar je tijd voor moet blijven maken. Je besteedt misschien liever tijd aan het helpen van de mensen die nu al klant bij je zijn, maar bezig zijn met het aantrekken van nieuwe klanten hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Als je voor je marketing keuzes maakt die echt bij jou passen, zal je zien dat het makkelijker én leuker wordt. 

Wat zeker helpt is het creëren van een systeem voor jezelf. Een systeem waardoor je nooit het overzicht verliest, het niet allemaal alleen hoeft te doen en je niet laat afleiden van jouw authentieke marketingaanpak. Maak bijvoorbeeld gebruik van handige tools zoals ons template voor een slimme Trello-contentkalender en kies een fijn e-mailmarketingsysteem zoals Mailblue. En vind anderen die je kunnen helpen bij de dingen die je lastig vindt of gewoon niet leuk. Extra efficiëntie zorgt er voor dat jij je kunt richten op die waardevolle authentieke hulp die de wereld zo goed kan gebruiken. Go for it!

Zou jij graag hulp krijgen bij het neerzetten van een authentieke marketingaanpak voor jouw bedrijf? Wij doen niets liever dan jou helpen!

Met…

  1. Het samen neerzetten van jouw authentieke marketingfundament
  2. Uit handen nemen wat jij lastig vindt of gewoon niet leuk

Plan direct een vrijblijvende kennismakingscall met ons >>>

We plannen een Zoom-call van 45 min. waarin we samen ontdekken waar jouw marketinguitdaging ligt en wat jij nodig hebt om jouw mooie bedrijf te laten groeien.

Deel dit bericht

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst