De 5 geheimen voor het maken van een nieuwsbrief die gelezen wordt

5 geheimen voor het maken van een nieuwsbrief die gelezen wordt

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

We love e-mail! Als je onze e-mailnieuwsbrief ontvangt dan weet je dat dit elke keer een klein feestje is (ben geen partypooper, inschrijven doe je onderaan ;-). En dat doen we heel bewust. E-mail is namelijk hét kanaal om een band op te bouwen met onze potentiële klanten. Het is minder vluchtig dan social media én mensen zijn meer bereid om de tijd te nemen om e-mail content te lezen. Misschien ken je de uitspraak wel: ‘The money is in the list’? Niets is minder waar! En we hebben bewijs ;-) 

Om te beginnen: hoe zorg je nou voor ‘money’ uit je ‘list’? Hoe zorg je ervoor dat wanneer je eenmaal een e-maillijst hebt dat je deze personen betrokken houdt en van abonnees klanten maakt? Door continu zichtbaar te zijn met een nieuwsbrief. Als jij met jouw nieuwsbrief een tijd geleden bent gestopt door een gebrek aan tijd, (nieuwswaardige) inhoud of lezers, dan is dit blog voor jou. We geven je onze 5 bewezen geheimen voor het maken van een nieuwsbrief die gelezen wordt.  

Geheim 1: Een goede nieuwsbrief bestaat niet uit nieuws

Ho stop, wacht even. Als je nu al denkt dat een nieuwsbrief saai is, dan moeten we praten. Je hebt nieuwsbrieven in alle soorten en maten. De inhoud bepaald uiteindelijk voor 90% hoe interessant, boeiend, relevant etc. de nieuwsbrief is. Dus als jij nu een negatief beeld hebt van het concept ‘nieuwsbrief’ omdat je tot nu toe alleen saaie, niet relevante nieuwsbrieven hebt ontvangen of gemaakt, lees dan heel snel verder! In dit eerste geheim voor het maken van een goede nieuwsbrief vertellen we je alvast wat je niet moet doen. 

Maak van je nieuwsbrief geen NIEUWSbrief. Een nieuwtje over het bedrijf, zoals een verhuizing, een nieuw product of dienst, een nieuwe tool waar je fan van bent, mag zeker in de nieuwsbrief. De abonnees op je e-maillijst vinden dit leuke content. Maar leuk is niet goed genoeg. Een nieuwsbrief moet inhoudelijk sterk zijn om ervoor te zorgen dat de personen op jouw lijst het gevoel hebben dat zij deze nieuwsbrief écht niet mogen missen. Hieronder zie je een voorbeeld van onze nieuwsbrief. 

 

Bovendien, misschien herken je dit wel, wat doe je als je even geen nieuws hebt? Sla je dan het maken en versturen van de nieuwsbrief een keer over? Hopende dat je voor de volgende editie wél nieuws hebt… De kans is zeker aanwezig dat die nieuwsbrief nu langzaam verdwijnt en niet meer terugkomt. En jouw bedrijf dus verdwijnt uit het hoofd van de personen op jouw e-maillijst… Keer op keer je nieuwsbrief vullen met ‘nieuws’ is moeilijk. Zeker als je zzp’er bent en jij de enige bent die het nieuws creëert. 

Zo maak je een inhoudelijk goede nieuwsbrief

Wat dan wel? Je maakt je nieuwsbrief inhoudelijk sterk door keer op keer waarde te geven. Het beste is om te kiezen voor een vaste contentvorm, zoals een blog, video of podcast en deze centraal te zetten in je nieuwsbrief. Ben consistent en maak je nieuwsbrief elke keer met dit nieuwe blog, deze video of podcast als belangrijkste item. De abonnees op jouw e-maillijst weten hierdoor wat ze van je kunnen verwachten en weten dat ze een nieuwe nieuwsbrief van jou zeker niet mogen missen. 

Extra tip: Hoe maak je dit content-item waardevol? Door precies te weten wat de uitdagingen en doelen van jouw potentiële klant zijn. Start met het maken van een Focus Persona. In onze gratis Kickstart Gids helpen we je stap voor stap deze te creëren voor jouw bedrijf.

Geheim 2: Een fancy opmaak doet veel minder dan je denkt 

Verlies je niet in de opmaak bij het maken van je nieuwsbrief. Ja, het oog wil ook wat. Maar dat betekent niet dat jouw nieuwsbrief allerlei fancy blokken, kleuren en afbeeldingen moet bevatten. Sterker nog: wist je dat mensen meer geneigd zijn de nieuwsbrief te lezen als deze bestaat uit tekst? Een e-mailnieuwsbrief die lijkt op een gewoon e-mailbericht voelt het meest persoonlijk. Wijzelf hebben onze nieuwsbrief links uitgelijnd omdat iemand van links naar rechts leest en de tekst ook op die manier scant. Door korte zinnen te gebruiken kan de lezer daarom meer inhoud opnemen tijdens het scannen. 

Vind je toch dat het bij jouw bedrijf beter past om wel opmaak te gebruiken? Houd dan elke maand dezelfde opmaak aan. Hiermee zorg je voor herkenbaarheid. En besteed er niet te veel tijd aan als je zelf de nieuwsbrief maakt. De inhoud is tenslotte veel belangrijker. Gebruik bijvoorbeeld handige de templates van MailBlue (zie hieronder) zodat je niet bij nul hoeft te beginnen. Of kies voor de prachtige templates van Canva.  

Template bieb MailBlue nieuwsbrief

Geheim 3: De frequentie van het versturen van een nieuwsbrief bepaalt niet het succes van je e-maillijst

Het moet wel te doen blijven. Dus als jij verantwoordelijk bent voor de nieuwsbrief naast al je andere werkzaamheden, dan kan je hier niet wekelijks een volle dag aan besteden. Als dit voor jou geldt dan is het fijn om te weten dat frequentie niet alles bepalend is voor succes. Het is veel belangrijker dat de inhoud van de nieuwsbrief waardevol is. Wij versturen op dit moment om de week een nieuwsbrief met een waardevol blog. Twee jaar geleden was dit eens per maand, omdat het niet haalbaar was om elke twee weken een nieuwe (en waardevol!) blog te schrijven. Wat we hiermee willen zeggen; begin met een frequentie die haalbaar is voor jou. En hou één keer per maand aan als minimum. Door één keer per maand van je te laten horen zorg je dat de abonnees op je e-maillijst je niet vergeten. Ook belangrijker dan frequentie is dat je de nieuwsbrief altijd op dezelfde dag en dezelfde tijd verstuurd. Wij versturen onze nieuwsbrief bijvoorbeeld altijd op donderdag om 7 uur in de ochtend. Onthoud dus vanaf nu: consistentie is belangrijker dan frequentie!

Extra tip: Gebruik je voornaam en je bedrijfsnaam als afzender om te zorgen dat jouw e-mail opvalt. Door gebruik te maken van je voornaam voelt de e-mail persoonlijker en zal de ontvanger eerder geneigd zijn de nieuwsbrief te openen. Wij gebruiken bijvoorbeeld: Stefanie & Rosalien | Hallo Blauw.

Geheim 4: Een nieuwsbrief hoeft echt niet zo lang te zijn

Dit geheim zal niet als een verrassing komen nu we al verschillende keren hebben benoemd dat de waardevolle inhoud bepalend is voor het succes dat je haalt uit jouw e-maillijst. Kwaliteit gaat vóór kwantiteit. Je nieuwsbrief wordt aantrekkelijker door focus aan te brengen en één duidelijke boodschap te vertellen. Probeer dus niet waardevol te zijn door vooral heel veel kleine items in de nieuwsbrief te stoppen. Maak duidelijk wat de lezer aan je nieuwsbrief heeft en hou het kort. Des te sneller heeft de ontvanger de nieuwsbrief gescand en doorgeklikt om het blog te bekijken. Bovendien ben jij minder tijd kwijt met het vullen van een korte en krachtige nieuwsbrief en heb je zo de mogelijkheid om vaker een nieuwsbrief versturen. Een win-win dus ;-) 

Extra tip: Kun je nog wel wat ideeën gebruiken voor onderwerpen voor blogs (of video’s of podcasts?). Bekijk dit blog vol met ideeën en voorbeelden voor waardevolle content.

Geheim 5: Je hebt geen mysterieuze (clickbait) onderwerpregel nodig om te zorgen dat je nieuwsbrief geopend wordt 

Clickbait is niet cool. Bovendien draagt het totaal niet bij aan de band die je probeert op te bouwen met je potentiële klanten op je e-maillijst. Het is namelijk misleiding. Niet echt een mooie start van een samenwerking of aankoop… Een goede onderwerpregel maakt wel nieuwsgierig. En zorgt ervoor dat duidelijk wordt wat de ontvanger qua inhoud kan verwachten in de nieuwsbrief. Hou de onderwerpregel kort: 30 tot 50 karakters. Hierdoor zal de open rate (het percentage dat je nieuwsbrief opent) zeker stijgen.  

Er zijn nog veel meer manieren om op te vallen in een inbox. Stel een prikkelende vraag waarin je Focus Persona zich kan herkennen (‘Heb jij moeite met keer op keer nieuwe content verzinnen?’). Of gebruik eens ‘Hoe’ aan het begin van de onderwerpregel (‘Hoe je keer op keer nieuwe content verzint in 5 stappen’). En maak gebruik van leestekens!, emoticons 😀, geta11en of KAPITALEN. 

Check hieronder vijf van onze meest succesvolle onderwerpregels (en bijbehorende open rates) om je creativiteit aan te wakkeren:

  • 🤭  Maak jij je schuldig aan deze marketing-fouten? (45,8%)
  • Maak je contentstrategie op 1 A4 (42,6%)
  • Dit zijn dé social media kanalen voor B2B dienstverleners (42,2%)
  • 12 ideeën voor waardevolle content (voor als je het even niet meer weet) (41,8%)
  • Starten met SEO doe je met deze 2 onmisbare tools (40,2%)

Extra tip: Kun je nog wat meer inspiratie gebruiken voor een sterke onderwerpregel? Check dit blog over supersterke blogtitels. De voorbeelden hierin zullen je ook zeker op weg helpen met pakkende onderwerpregels voor je nieuwsbrieven. 

Wanneer je deze 5 geheimen in de praktijk brengt geef je de abonnees op je e-maillijst een reden om je écht te volgen. En keer op keer je e-mailnieuwsbrief te openen. Je geeft ze iets om naar uit te kijken en je maakt ze keer op keer blij. Dat zorgt voor een band, voor vertrouwen en dan gaat het ook lukken om de personen op jouw e-maillijst om te zetten naar klanten. Blijf dus consistent die waardevolle nieuwsbrief sturen en dan zal je zelf zien dat wij gelijk hebben ;-)

Ben je geïnspireerd door dit blog, maar moet je nog starten met het opbouwen van jouw goed gevulde e-maillijst met potentiële klanten? Start dan met het downloaden van onze gratis Kickstart Gids. Met deze praktische opdrachten lukt het jou om waardevol te zijn voor jouw potentiële klant en een betrokken e-maillijst op te bouwen. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst

Visual Kickstart Gids

Start met het laten groeien van je e-maillijst

Download de gratis gids: Kickstart je e-maillijst